واردات تویوتا کرولا 2023 توسط سایپا؛ عجیب و سوال برانگیز

یک‌شنبه 26 مرداد 1404 - 16:24
مطالعه 3 دقیقه
toyota corolla
در هشتمین ماه سال ۲۰۲۵ شرکت سایپا اقدام به پیش فروش تویوتا کرولا ۲۰۲۳ کرده است. همچنین خودروی مذکور از نظر امکانات و تجهیزات، پایین‌‌رده محسوب می‌شود
تبلیغات

واردات خودرو در ایران، برای عموم مردم ممنوع است و شرکت‌های خاص با مجوزهای ویژه، تنها نهادهای مجاز به این کار هستند. این شرایط، بازار انحصاری در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد و آشفتگی بازار خودرو را بیش از پیش، افزایش می‌دهد.

تویوتا کرولا یکی از مشهورترین خودروهای دنیا است و هرساله در گروه پرفروش‌ترین وسایل نقلیه‌ی جهان، قرار می‌گیرد. این خودرو، با انواع پیشرانه‌های تمام بنزینی و هیبریدی، هم‌اکنون در ژاپن، برزیل، تایوان، تایلند، ترکیه، امریکا، انگلیس و چین مونتاژ می‌شود. کرولا برای غالب مردم دنیا، خودرویی اقتصادی برای اقشار کم‌درآمد است؛ اما در ایران، دور از دسترس عامه قرار گرفته و بسیار گران محسوب می‌شود.

پس از برگزاری مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، شرکت‌های واردکننده انتشار بخشنامه‌های فروش محصولات خود را آغاز کردند. مورد عجیب در بخشنامه‌های منتشر شده، شرایط فروش تویوتا کرولا وارداتی سایپا است که مدل ۲۰۲۳ و از تیپ کم آپشن پایونیر محسوب می‌شود.

کرولا وارداتی سایپا نه‌تنها دو سال از نسخه‌های ۲۰۲۵، قدیمی‌تر است؛ امکانات مشابه نسخه‌ی الیت نیز ارایه نمی‌دهد. خودروی مذکور از سری پایونیر، فاقد صندلی‌های تمام چرم، درگاه USB سرنشین عقب، سانروف، سیستم ورود بدون کلید (keyless) و حتی دوربین عقب است. همچنین تویوتا کرولا وارداتی سایپا برخلاف مدل‌های ۲۰۲۴ که توسط دیگر شرکت‌ها مثل معین خودرو ارایه می‌شود؛ رینگ‌های کوچک ۱۵ اینچی دارد.

در بازار جهانی، ارزان‌ترین کرولا با موتور ۱/۸ لیتری هیبرید، شناخته می‌شود. موتور بنزینی این مدل در ایران، ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. موتور الکتریکی هم ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور به پیشرانه می‌افزاید تا توان ترکیبی به ۱۳۵ اسب بخار برسد. کرولا هیبرید، همراه گیربکس CVT، میانگین مصرف سوخت ۴.۰۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند و در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

کپی لینک

چرا سایپا به جای مدل ۲۰۲۵ کرولا ۲۰۲۳ عرضه می‌کند؟

پاسخ این سوال از دو منظر قابل بررسی است. از یک سو، طبیعتا کرولا صفر کیلومتر مدل دو سال قبل، با قیمت پایین‌تری به دست مشتری ایرانی می‌رسد؛ درحالی‌که از نظر ظاهری، چندان متفاوت از خودروهای واردشده توسط رقبای سایپا نیست. با این ترفند، سایپا خریداران دیگر شرکت‌های واردکننده که صرفا به دنبال خودنمایی با تویوتا کرولا مدرن هستند، جذب می‌کند.

در سمت دیگر ماجرا، سایپا از خرید و واردات مدل‌های ۲۰۲۳ سود بسیار خوبی می‌برد. اگر به نمایندگی‌های فروش در کشورهای خارجی مراجعه کنید، اختلاف قیمت قابل توجه بین مدل‌های صفر کیلومتر ساخت سال‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد. هنوز مشخص نیست مدیران سایپا، تویوتا کرولا ۲۰۲۳ را به چه قیمتی و از کدام کشور، برای ورود به ایران انتخاب کرده‌اند. در بازار آزاد، هم‌اکنون برای کرولا هیبرید الیت مدل ۲۰۲۴ قیمت ۳ تا ۳/۲ میلیارد تومان وجود دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.