جدول کاهش تعرفه واردات خودرو توسط دولت ابلاغ شد؛ فهرست مقررات جدید
هیأت دولت با اصلاح آییننامه واردات خودرو، تعرفه میانگین واردات را از ۱۰۷ درصد به ۱۰۰ درصد کاهش داد. در این اصلاحات، تعرفه خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی بهطور قابلتوجهی کاهش یافته و سهم بیشتری از ارز تخصیصی نیز به این گروه اختصاص یافته است. این تغییرات نشاندهنده تمرکز دولت بر افزایش واردات خودرو و کاهش حمایت تعرفهای از خودروسازان داخلی است.
پس از بحث و کشمکشهای گسترده درباره تعرفههای واردات خودرو در سال جاری، دولت دو روز پیش اصلاحاتی در آییننامه اجرایی واردات خودرو تصویب کرد. مطابق این اصلاحات، نرخ میانگین تعرفه واردات از ۱۰۷ درصد به ۱۰۰ درصد کاهش یافته است؛ در حالی که تعرفه خودروهای اقتصادی همچنان در محدوده ۲۰ تا ۴۰ درصد ثابت مانده، اما تعرفه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی کاهش قابلتوجهی داشته است. به این ترتیب، تعرفه خودروهای با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سیسی از ۱۹۰ درصد به ۱۶۵ درصد و تعرفه خودروهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی با ۳۵ واحد کاهش به ۱۴۵ درصد رسیده است.
همچنین تغییراتی در میزان ارز تخصیصی به هر گروه از خودروها اعمال شده است. به طوری که ارز خودروهای زیر ۱۵۰۰ سیسی از ۷۷۰ میلیون یورو به ۵۵۰ میلیون یورو، خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی از ۳۰۰ به ۲۶۰ میلیون یورو و خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی از ۳۶۰ به ۲۳۰ میلیون یورو کاهش یافته است. در مقابل، ارز تخصیصی خودروهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی و بالاتر از آن که پیشتر به ترتیب ۳۶۰ و ۲۷۵ میلیون یورو بود، اکنون به ۴۸۰ میلیون یورو افزایش یافته است.
جدول تعرفههای جدید
خودروهای بنزینی وارداتی | ارزش هر گروه از خودروهای وارداتی (میلیون یورو) | تعرفه واردات (درصد) |
---|---|---|
تا ۱۵۰۰ سیسی | ۵۵۰ | ۲۰٪ |
۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۲۶۰ | ۴۰٪ |
۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی | ۳۳۰ | ۴۰٪ |
۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی | ۴۸۰ | ۱۴۵٪ |
بیش از ۳۰۰۰ سیسی | ۴۸۰ | ۱۶۵٪ |
جمع | ۲۰۰۰ | میانگین ۱۰۰٪ |
📌 جدول تعرفههای قبلی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴)
خودروهای بنزینی وارداتی | ارزش هر گروه از خودروهای وارداتی (میلیون یورو) | تعرفه واردات (درصد) |
---|---|---|
تا ۱۵۰۰ سیسی | ۷۷۰ | ۲۰٪ |
۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۳۴۰ | ۴۰٪ |
۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی | ۳۴۰ | ۱۵۵٪ |
۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی | ۴۷۰ | ۱۸۰٪ |
بیش از ۳۰۰۰ سیسی | ۴۸۰ | ۱۹۰٪ |
جمع | ۲۴۰۰ | میانگین ۱۵۷٪ |
ابلاغ مقررات جدید واردات خودرو
این تغییرات در پی دستور توقف اجرای آییننامه واردات خودرو صادر شده توسط دیوان عدالت اداری اعمال شد. پس از شکایت شخصی به نام اسماعیل آقایی، دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۱ مردادماه حکم داد که اجرای آییننامه اجرایی واردات خودرو متوقف شود و تا تعیین تکلیف نهایی، تعرفه واردات خودرو باید به ۱۰۰ درصد بازگردد. علاوه بر این، هفته گذشته هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، تعرفههای اعلامی در آییننامه اجرایی را مغایر قانون دانست. دبیر هیأت یادشده در نامهای به معاون حقوقی رئیسجمهور تأکید کرد که با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۴ که تعرفه واردات خودرو را ۱۰۰ درصد تعیین کرده است، آییننامه اجرایی با تعرفههای پلکانی ۲۰ تا ۱۹۰ درصد مغایر قانون است.
سقف ۳۰ هزار دلاری برای خودروهای نو
مطابق مصوبه، سقف ارزش ثبت سفارش برای هر دستگاه خودرو، در قالب سرمایهگذاری خارجی، ۳۰ هزار دلار تعیین شده است. این محدودیت عملاً واردات خودروهای لوکس با قیمتهای بالا را دشوار خواهد کرد.
الزام کارت بازرگانی برای همه متقاضیان
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد واردات خودرو دارند، باید کارت بازرگانی معتبر داشته باشند. این موضوع میتواند مسیر واردات را بیش از پیش در انحصار فعالان حرفهای قرار دهد.
آغاز اجرای مصوبه در سال ۱۴۰۴
از سال آینده (۱۴۰۴) با اعمال این مقررات در سامانه، واردات خودروهای سواری از مسیر جدید فراهم میشود. در این میان، واردات جانبازان همچنان برقرار خواهد بود، اما سایر متقاضیان نیز میتوانند از محل این مصوبه اقدام به واردات کنند.
این تغییرات، در حالی اعلام میشود که بازار خودرو ایران همچنان با التهاب قیمتی، تنوع محدود و انتظار برای ورود برندهای جدید مواجه است. حال باید دید این مقررات تازه، به شفافیت و ارتقای کیفیت کمک میکند یا محدودیتی دیگر در مسیر واردکنندگان خواهد بود.