آغاز رسمی واردات کامیون دست دوم؛ ساخت 2019 به بعد
دفتر مقررات وزارت صمت مصوبهی هیئت وزیران برای واردات کشندههای مستعمل را به گمرک ابلاغ کرد تا گره از کار نوسازی ناوگان حملونقل جادهای کشور باز شود. بر اساس این ابلاغیه، امکان ثبت سفارش و واردات کامیونها و کشندههای جادهای کارکرده با سال ساخت ۲۰۱۹ به بعد فراهم شده است.
این بخشنامه که با امضای نرگس باقری زمرّدی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۴ به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده، در واقع اجرای مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ است. این اقدام مهم در راستای اجرای ماده (۱۱) قانون ساماندهی صنعت خودرو و با هدف اصلی تزریق جانی تازه به شریانهای حملونقل کشور صورت میگیرد.
شرایط واردات کامیون دست دوم چیست؟
یکی از مهمترین بخشهای این مصوبه، تعیین تکلیف کشندههای موجود در کشور ترکیه است. بر این اساس، کامیونها و کشندههای مدل ۲۰۱۹ به بعد که تا پایان سال ۱۴۰۳ در ترکیه بودهاند، میتوانند ظرف دو ماه از زمان ابلاغ این مصوبه وارد کشور شوند. مهمترین شرایط برای واردات این خودروها عبارتند از:
- اسقاط یک خودروی فرسوده: به ازای هر خودروی وارداتی، یک خودروی فرسوده باید اسقاط و کارت سوخت آن باطل شود.
- واردات بدون انتقال ارز: واردات این کشندهها به صورت بدون انتقال ارز مجاز است که این موضوع میتواند فرآیند را برای واردکنندگان تسهیل کند.
- سهمیه سوخت پیمایشی: سوخت این خودروها بر اساس سهمیه اعتباری و پیمایش تخصیص پیدا خواهد کرد.
کشندههایی که پیش از این وارد شده و با تاریخ قبض انبار سال ۱۴۰۳ یا قبلتر در اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری-صنعتی موجود هستند نیز مشمول این قانون شده و امکان ثبت سفارش و ترخیص آنها فراهم میشود.
برای ساماندهی بهتر، وزارت صمت و گمرک موظف شدهاند ظرف سه هفته، فهرست شماره شناسایی (VIN) کشندههای مشمول این طرح را تهیه و برای ابلاغ به دفتر هیئت دولت ارسال کنند. همچنین این مصوبه یک استثنای مهم دیگر نیز قائل شده و ترخیص این خودروها را از شمول قانون «تقدم تاریخ ثبت سفارش بر تاریخ ورود کالا» مستثنی کرده است تا فرآیند ترخیص سرعت بیشتری بگیرد.