رشد تولید ایران خودرو همزمان با ناتوانی سایپا
در یک غافلگیری آماری، سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، پس از ماهها رکود، جانی دوباره گرفتند و در شهریورماه با رشد چشمگیر ۳۲.۷ درصدی نسبت به مرداد، مجموعاً ۸۲ هزار و ۴۴۰ دستگاه خودروی سواری تولید کردند. این جهش تولید در حالی اتفاق افتاده که آمار کلی نیمه نخست سال، همچنان از یک کاهش ۸.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد و چالشهای اساسی صنعت خودرو مانند کمبود قطعه و مشکلات نقدینگی، همچنان به قوت خود باقی است.
بر اساس گزارشی که خودروسازان در سامانه کدال سازمان بورس منتشر کردند، این رشد ماهانه پس از سه ماه افت شدید تولید در خرداد، تیر و مرداد رخ داده است. کارشناسان دو دلیل عمده برای این بازگشت به ریل تولید مطرح میکنند: اول، افت شدید تولید در ماههای قبل که باعث میشود هرگونه بهبودی در آمار ماهانه، رشد قابلتوجهی را نشان دهد و دوم، کاهش قطعیهای برق در شهریور که به پایداری خطوط تولید کمک کرده است.
ایرانخودرو تنها بازیگر مثبت در نیمه نخست سال
با نگاهی دقیقتر به آمار ششماهه، متوجه میشویم که ایرانخودرو تنها شرکتی است که توانسته آمار تولید خود را بهبود بخشد. این شرکت با تولید ۲۶۳ هزار و ۴۶۸ دستگاه، رشد ۸.۹ درصدی را نسبت به نیمه اول سال گذشته ثبت کرده است. در سبد محصولات ایرانخودرو، هایما با رشد ۵۶.۶ درصدی، سورن با ۳۸.۵ درصد و تارا با ۲۲.۴ درصد، بیشترین افزایش تولید را تجربه کردهاند. در مقابل، تولید خانواده پژو (محدود به پژو ۲۰۷) به دلیل توقف تولید پژو پارس، با افت ۹.۲ درصدی مواجه شده است.
سقوط آزاد سایپا و پارسخودرو
برخلاف رقیب اصلی، سایپا و زیرمجموعهاش پارسخودرو، نیمه نخست سال را با آماری نگرانکننده به پایان رساندند. سایپا با تولید تنها ۸۴ هزار و ۵۹۵ دستگاه، افت شدید ۳۲.۶ درصدی را تجربه کرد. تولید خانواده شاهین ۳۷.۱ درصد و خانواده X200 (تیبا، کوییک و ساینا) ۳۱.۵ درصد کاهش یافته است.
شرایط برای پارسخودرو حتی بدتر بوده و این شرکت با کاهش ۳۵ درصدی، تنها ۳۱ هزار و ۵۳۶ دستگاه خودرو تولید کرده است. هرچند تولید محصول جدید این شرکت، سهند، رشد ۳۸.۷ درصدی داشته، اما این میزان برای جبران افت ۲۳.۸ درصدی گروه Q200 و توقف کامل تولید کوییک معمولی و ساینا S در این کارخانه کافی نبوده است.
خودروسازان هنوز به برنامه وزارت صمت نرسیدهاند
در مقایسه ماهانه (شهریور نسبت به مرداد)، ایرانخودرو با تولید ۶۲ هزار و ۲۴۸ دستگاه، پیشتاز مطلق بود و رشد خیرهکننده ۳۹.۵ درصدی را به نام خود ثبت کرد. سایپا با ۱۴.۹ درصد و پارسخودرو با ۱۶.۵ درصد افزایش تولید، رشد متعادل داشتند. با این وجود، طبق برنامه تولید سالانه وزارت صمت، ایرانخودرو ۱۲.۲ درصد و سایپا ۵۸ درصد از برنامه خود عقب هستند و باید دید آیا این جهش تولید در ماههای آینده نیز ادامه خواهد یافت یا خیر.