مدیرعامل کرمان موتور: رقابت واقعی صنعت خودرو را از ورشکستگی نجات می‌دهد

یک‌شنبه 13 مهر 1404 - 16:32
مطالعه 2 دقیقه
سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور
مدیرعامل کرمان موتور با انتقاد از سیاست‌های فعلی، ایجاد رقابت واقعی و واردات با تعرفه معقول را تنها راه نجات صنعت خودرو از بحران ورشکستگی دانست.
تبلیغات

سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور، در یک نشست خبری، سیاست‌های دولت در قبال صنعت خودرو را به شدت مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که ایجاد رقابت واقعی و رفع موانع محدودکننده، تنها راه برون‌رفت از بحرانی است که تمام ذی‌نفعان این صنعت را ناراضی کرده است.

به گفته‌ی فیروزی، بلاتکلیفی، نبود راهبرد مشخص و انفعال دولت در تصمیم‌گیری، به وضعیتی منجر شده که در آن مشتریان، تأمین‌کنندگان، پرسنل، دولت و سهامداران، همگی از شرایط فعلی ناراضی هستند. او تأکید کرد که رشد و نوآوری در این صنعت، قربانی سیاست‌های متناقض و محدودکننده شده است.

کپی لینک

قیمت‌گذاری دستوری؛ مسیری به سوی ورشکستگی

مدیرعامل کرمان موتور با اشاره به اثرات مخرب قیمت‌گذاری دستوری که از بهمن ۱۴۰۱ توسط شورای رقابت اعمال شده، این سیاست را عامل اصلی حرکت تولیدکنندگان به سمت ورشکستگی دانست. او با طرح این پرسش که «آیا طی این دو سال، انحصار کمتر و یا رفع شد؟» توضیح داد:

دستورالعملی که در عمل و اجرا تمام فعالان این صنعت را به مرز ورشکستگی و تعدیل نیرو رسانده است، حتما ایراد دارد. تحت تأثیر این ضوابط (تثبیت قیمت‌ها) ورشکستگی برای تولید کنندگان موج می‌زند.

فیروزی با مقایسه آمار تولید شش ماهه اول ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴، نتایج منفی این تصمیمات را مشهود دانست و افزود که انفعال وزارت صمت باعث ورود دستگاه‌های مختلف و پیچیده‌تر شدن فرآیند تصمیم‌گیری شده است.

کپی لینک

تناقض در سیاست‌گذاری: از حمایت دانش‌بنیان تا سرکوب سود

یکی دیگر از نکات مورد انتقاد فیروزی، تناقض میان قوانین حمایتی و سیاست‌های اجرایی بود. او گفت: «از یک سو قوانین بسیار مترقی برای توسعه نوآوری مانند قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان تدوین می‌کنیم و مشوق‌های مالیاتی در نظر می‌گیریم، از سوی دیگر اجازه نمی‌دهیم سودی نصیب تولیدکننده شود تا بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.»

کپی لینک

راهکار پیشنهادی: رقابت، نه محدودیت

مدیرعامل کرمان موتور راه حل نهایی را در ایجاد یک محیط رقابتی سالم و شفاف خلاصه کرد. او پیشنهادهای مشخصی را برای خروج از این بحران ارائه داد:

  • واردات خودرو با تعرفه معقول و پایه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد.
  • واردات قطعات با تعرفه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد.
  • تخصیص ۲۵ تا ۳۰ درصد از سهمیه ارز کل صنعت خودرو برای واردات.
  • حذف کامل محدودیت‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری برای تمام تولیدکنندگان.

فیروزی هشدار داد که اگر دولت و نهادهای مسئول شرایط رقابت را فراهم نکنند، صنعت خودرو نیز مانند صنایع انرژی و آب دچار ناترازی و ورشکستگی‌های مزمن خواهد شد و در نهایت، تمام ذی‌نفعان متضرر اصلی خواهند بود.

به نظر شما راهکارهای پیشنهادی مدیرعامل کرمان موتور می‌تواند صنعت خودروی ایران را از بحران فعلی نجات دهد؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.