شاهکار جدید خودروسازی ایران: ۶۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی!
در نشست تخصصی با حضور مدیران صنعت قطعهسازی و کارشناسان بازار سرمایه، بحران نقدینگی به عنوان اصلیترین چالش زنجیره تامین خودرو معرفی شد و فعالان این حوزه، استفاده از ابزارهای نوین مالی را راهکاری حیاتی برای جلوگیری از توقف تولید دانستند. این نشست به همت شرکت کرمان موتور، کادک و گروه مالی کارآمد با هدف بررسی راهکارهای عبور از بحران برگزار شد.
در این همایش، آرش محبینژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان، ابعاد نگرانکننده این بحران را تشریح کرد. او اعلام کرد که بدهی جاری دو خودروساز بزرگ کشور به قطعهسازان از ۶۲۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است و ۱۶۰ همت (هزار میلیارد تومان) از مطالبات زنجیره تامین نیز هنوز تعیین تکلیف نشده است. محبینژاد با انتقاد از عدم حمایت نهادهای مسئول هشدار داد:
«برنامه تولیدی ۱.۵ میلیون دستگاهی وزارت صمت برای سال ۱۴۰۴ با این شرایط به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.»
کارشناسان مالی حاضر در نشست نیز بر ظرفیتهای گسترده بازار سرمایه برای حل این معضل تاکید کردند. علیرضا کنعانی، مدیر عامل گروه مالی کارآمد، بازار سرمایه را گزینهای بهتر از سپردههای بانکی برای صنایع دانست و به مزایایی همچون نقدشوندگی بالاتر در صندوقهای درآمد ثابت اشاره کرد. او معتقد است که صنایع بزرگ کشور با ایجاد نهادهای مالی مستقل، مانند آنچه کرمان موتور انجام داده، میتوانند تامین مالی پایدار را برای خود تضمین کنند.
علی جبلعاملی، قائم مقام گروه مالی کارآمد، شرایط فعلی قطعهسازان را به دوران جنگ تحمیلی تشبیه کرد و پایداری آنها در حفظ تولید را ستود. در پایان، تمامی سخنرانان بر لزوم همگرایی میان خودروسازان، قطعهسازان و نهادهای مالی تاکید کردند و استفاده هوشمندانه از بازار سرمایه را تنها راه برای تحقق تولید پایدار در صنعت خودروی کشور دانستند.
به نظر شما، آیا بازار سرمایه میتواند صنعت خودرو و قطعهسازی ایران را از بحران فعلی نجات دهد؟