فصل جدید نیسان آریا؛ جراحی زیبایی و ارتقاء فناوری برای کراساوور برقی
در یک حرکت غافلگیرکننده، نیسان اعلام کرد که شاسیبلند برقی آریا را از بازار آمریکای شمالی حذف میکند اما این داستان یک پایان تلخ نیست؛ بلکه آغازی دوباره برای این خودرو در سوی دیگر اقیانوس آرام است زیرا نیسان از نسخهٔ فیسلیفت آریا برای بازار ژاپن رونمایی کرده که با چهرهای جدید، فناوریهای بهروز و سواری نرمتر، آمادهٔ رقابت است. این بهروزرسانی که تقریباً چهار سال پس از معرفی اولیهٔ این مدل عرضه میشود، نشان میدهد نیسان هنوز به پتانسیل آریا در بازارهای جهانی ایمان دارد. این تغییرات بهزودی در سایر مناطق نیز عرضه خواهد شد اما آمریکاییها دیگر امکان خرید آن را نخواهند داشت.
مهمترین تغییر در نگاه اول، نمای جلوی خودرو است. طراحان نیسان جلوپنجرهٔ قبلی را حذف کرده و یک طراحی تمیز و یکپارچه را جایگزین آن کردهاند. این ظاهر جدید در کنار سپری بازطراحیشده و چراغهای LED تیزتر، به آریا شخصیتی مدرنتر و تهاجمیتر بخشیده است. البته نمای جانبی و عقب خودرو بدون تغییر باقی ماندهاند. این جراحی زیبایی با رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی جدید که ترکیبی از آلومینیوم و رزین هستند، تکمیل میشود. یک گزینهٔ رنگی جدید و چشمنواز به نام Hisuinohikari نیز به لیست اضافه شده که بدنهای به رنگ سبز پلاسما را با سقف، ستونها و بخشهای پایینی به رنگ مشکی ترکیب میکند.
در داخل کابین، گرچه چیدمان کلی آشنا به نظر میرسد اما یک انقلاب فناوری رخ داده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی NissanConnect اکنون بر پایهٔ نرمافزار گوگل کار میکند. این ارتقا قابلیتهای جدیدی مانند سیستم هوشمند تنظیم دمای باتری بر اساس مسیر و کنترل هوشمند فاصله را به ارمغان میآورد. از نظر امکانات رفاهی، یک گزینه روکش چرم جدید با رنگ سبز ملایم معرفی شده که فضایی آرامشبخشتر ایجاد میکند. یک قابلیت کاربردی دیگر، ارتقای خروجی برق AC خودرو است که اکنون میتواند تا ۱۵۰۰ وات برق را حتی در زمان قفل بودن خودرو تأمین کند و قابلیتی کاربردی برای استفاده از لوازم برقی در سفر و طبیعت خواهد بود.
از نظر فنی، آریا همچنان به همان باتریهای ۶۶ و ۹۱ کیلووات ساعتی و قوای محرکهٔ تکموتوره (دیفرانسیل جلو) یا دوموتوره (چهارچرخ محرک e-4ORCE) مجهز است. بااینحال، نیسان میگوید سیستم تعلیق را بهطور ویژه برای جادههای ژاپن بهینهسازی کرده تا سواری نرمتر و راحتتری ارائه دهد. نکتهٔ عجیب داستان اما نسخه اسپرت آریا نیسمو است که برخلاف نسخههای استاندارد، هیچکدام از تغییرات ظاهری جدید را تجربه نکرده و با همان کیت بدنهٔ تهاجمی قبلی خود عرضه میشود.
تنها بهروزرسانیهای نیسمو به سیستم اطلاعات و سرگرمی مبتنی بر گوگل و خروجی برق قدرتمندتر محدود شده است. قیمت نیسان آریا فیسلیفت در ژاپن از ۶,۶۷۵,۹۰۰ ین (حدود ۴۲,۴۰۰ دلار) برای مدل پایه آغاز میشود که افزایشی ۵۵۰ دلار را نسبت به مدل قبلی نشان میدهد.