بازگشت جگوار E تایپ؛ ترکیب ویژگیهای مدرن با وزن زیر یک تن
شرکت بریتانیایی ایگل از جدیدترین پروژه تک ساخت و خیرهکننده خود با نام ایگل لایتویت GTR رونمایی کرده است؛ یک بازآفرینی مدرن از جگوار E تایپ کلاسیک که با وزن باورنکردنی کمتر از یک تن، تعاریف مهندسی و طراحی را به چالش میکشد. این خودروی خاص که به سفارش یک مشتری ساخته شده، با رسیدن به وزن ۹۷۵ کیلوگرم (با تمام مایعات) یک شاهکار مهندسی بهحساب میآید. این عدد حدود ۳۰ درصد سبکتر از یک جگوار E تایپ رودستر استاندارد است و حتی مدل قبلی ایگل، یعنی لایتویت GT با وزن ۱۰۱۷ کیلوگرم را نیز پشت سر میگذارد.
برای دستیابی به این وزن فوقالعاده، مهندسان ایگل از ترکیبی از مواد پیشرفته استفاده کردهاند. بدنه و پیشرانه ۴.۷ لیتری شش سیلندر خطی این خودرو، بهطور گسترده از آلومینیوم ساخته شدهاند. علاوه بر این، در بخشهای مختلف از مواد سبکوزنی مانند منیزیوم، تیتانیوم، اینکونل، فیبر کربن و لیتیوم نیز بهره گرفته شده است. این پیشرانه قدرتمند توسط سه کاربراتور وبر تغذیه میشود و نویدبخش عملکردی هیجانانگیز است.
تغییرات فقط به کاهش وزن محدود نمیشود. تمام خطوط بدنه با دقت بازطراحی شدهاند تا ظاهری تهاجمیتر و استوارتر به خودرو ببخشند. کاهش ارتفاع سقف و افزایش شیب شیشهها نیز به این ظاهر جذاب کمک کرده است. سیستم تعلیق مستقل آن نیز با هندسه بازنگریشده، توپیهای چرخ تیتانیومی، فنرهای قابل تنظیم ساخت اوهلینز و ترمزهای کربن سرامیکی، تجربهٔ رانندگی بینظیری را تضمین میکند.
در داخل کابین، تلاش برای کاهش وزن با طراحی مینیمالیستی کاملاً مشهود است. فضای داخلی با روکش آلکانترا مشکی، صندلیهای آلومینیومی الهامگرفته از خودروهای مسابقهای کلاسیک و تجهیزات ایمنی مدرن مانند کمربندهای چهار نقطهای و سیستم اطفاء حریق یکپارچه، فضایی کاملاً اسپرت را ایجاد کرده است. بااینحال، به درخواست مشتری، جزئیات لوکسی مانند کلیدهای کمکی از جنس پلاتین با تزئینات مروارید، هولدر مغناطیسی تلفن همراه و شیشههای مجهز به گرمکن نیز در کابین تعبیه شده است.
شرکت ایگل که از سال ۱۹۸۴ در زمینه بازسازی و مهندسی مجدد مدلهای E تایپ فعالیت میکند، پیشازاین نیز مدلهای تحسینشدهای مانند اسپیدستر و اسپایدر GT را عرضه کرده بود. لایتویت GTR جدید، ادای احترامی است به مدل بسیار کمیاب E تایپ لایتویت دهه ۱۹۶۰ که جگوار تنها ۱۲ دستگاه از آن را تولید کرد. هنوز اطلاعاتی درباره قیمت این جواهر مهندسی منتشر نشده است اما با توجه به ماهیت تک ساخت و جزئیات بینظیر آن، بدون شک با یکی از گرانترین بازآفرینیهای کلاسیک جهان روبرو هستیم.