موتورسیکلت جدید سی اف 1000MT-X برای 2026 رونمایی شد؛ وقتی پرچمدار چین به اروپا می تازد

سه‌شنبه 20 آبان 1404 - 14:00
مطالعه 5 دقیقه
موتورسیکلت ادونچر سی اف موتور 1000mt-x
پرچمدار جدید سی اف موتو برای سال آینده میلادی و رقابت مستقیم با هوندا آماده می‌شود.
تبلیغات

شرکت چینی سی‌اف‌موتو (CFMoto) که در سال‌های اخیر با سرعتی خیره‌کننده جایگاه خود را در بازار جهانی موتورسیکلت تثبیت کرده، در آستانه سال ۲۰۲۶ از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین مدل ماجراجویانه خود پرده‌برداری کرده است؛ موتورسیکلتی با نام 1000MT-X که حالا پرچم‌دار جدید خانواده ADV این برند محسوب می‌شود.

این مدل تازه‌وارد با بهره‌گیری از پیشرانه‌ای برگرفته از محصولات کی‌تی‌ام، گامی بزرگ برای سی‌اف‌موتو در مسیر رقابت با برندهای اروپایی به شمار می‌رود. طراحان در عین حفظ شباهت ظاهری این مدل با نسخه 800MT-X، تمرکز خود را بر افزایش قدرت، بهبود سیستم‌های الکترونیکی و ارتقای عملکرد فنی گذاشته‌اند تا 1000MT-X به گزینه‌ای کاملا جدی در کلاس موتورسیکلت‌های ماجراجویانه سنگین تبدیل شود.

طراحی و ساختار؛ شباهت ظاهری با نسل قبل، عملکردی متفاوت

از نظر ظاهری، 1000MT-X همچنان از همان زبان طراحی شناخته‌شده سی‌اف‌موتو در سری MT-X پیروی می‌کند. بدنه و شاسی تا حد زیادی با مدل 800MT-X مشترک هستند اما تغییرات ظریف ایجادشده در جزئیات بصری و تناسبات، چهره‌ای عضلانی‌تر و حرفه‌ای‌تر به آن داده‌ است. وزن خشک این مدل ۱۹۹ کیلوگرم اعلام شده که برای یک موتور هزار سی‌سی در کلاس ماجراجویی، عددی قابل قبول محسوب می‌شود. ظرفیت باک نیز برابر ۲۲.۵ لیتر است و بنا به ادعای شرکت سازنده، با هر بار پرشدن امکان پیمایش بیش از ۴۵۰ کیلومتر مسیر ترکیبی را برای راننده خود فراهم می‌کند.

پیشرانه؛ قدرتی اروپایی در کالبدی چینی

قلب تپنده 1000MT-X نسخه‌ای از موتور LC8c محسوب می‌شود که پیش‌تر در مدل‌های مشهور کی‌تی‌ام 990 دوک و 990 RC R به کار رفته بود. سی‌اف‌موتو با همکاری کی‌تی‌ام، این پیشرانه را برای استفاده در محصول جدید خود بهینه کرده است. پیشرانه دو سیلندر موازی یادشده با حجم ۹۴۷ سی‌سی، توان تولید ۱۰۹.۴ اسب‌بخار قدرت را در ۸,۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۰۵ نیوتن‌متر گشتاور را در ۶,۲۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهد. این اعداد نشان می‌دهند که 1000MT-X نسبت‌به نسخه 800، جهشی چشمگیر در عملکرد را تجربه کرده و اکنون در کلاس میان‌رده‌‌ها، رقیبی جدی برای برندهای ژاپنی و اتریشی به حساب می‌آید.

تعلیق و ترمز؛ توازن میان کنترل و راحتی

سیستم تعلیق این موتورسیکلت توسط برند معتبر KYB توسعه یافته و شامل فورک وارونه ۴۸ میلی‌متری قابل تنظیم در جلو و کمک‌فنر تکی قابل تنظیم در عقب است. در بخش ترمز، سی‌اف‌موتو از تجهیزات برمبو بهره برده و در جلو هم کالیپرهای چهار پیستونه با دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری و در عقب یک کالیپر دو پیستونه با دیسک ۲۶۰ میلی‌متری را به‌عنوان مسئول توقف موتورسیکلت قرار داده است. چرخ‌های سی‌اف‌موتو 1000MT-X از نوع سیمی بدون تیوب هستند و تایرهای پیرلی اسکورپین رالی STR برای آن انتخاب شده‌اند؛ تایرهایی که ترکیب مناسبی از کارایی جاده‌ای و آفرودی را ارائه می‌دهند. ابعاد چرخ‌ها هم در جلو و عقب به‌ترتیب برابر ۲۱ و ۱۸ اینچ تعیین شده است.

فناوری‌ها و تجهیزات هوشمند؛ تمام‌عیار و مدرن

سی‌اف‌موتو 1000MT-X جدید را به مجموعه‌ای کامل از فناوری‌های الکترونیکی مجهز کرده است. قلب این سیستم‌های نوآورانه را یک واحد اندازه‌گیری شش‌محوره بوش (Bosch 6-axis IMU) تشکیل داده که داده‌های حرکتی را در لحظه تجزیه و تحلیل می‌کند. پنج حالت رانندگی، کنترل کشش سه‌مرحله‌ای قابل تنظیم و ABS مخصوص پیچ‌ها هم برای این موتورسیکلت ادونچر در نظر گرفته شده که تنها بخشی از امکانات ایمنی آن به شمار می‌روند. نمایشگر ۸ اینچی TFT، تمام اطلاعات موردنیاز راننده را با گرافیکی شفاف ارائه می‌کند. از جمله امکانات دیگر 1000MT-X هم می‌توان به مواردی چون کروز کنترل، کوییک‌شیفتر دوطرفه، گرم‌کن دستگیره‌ها و حتی محافظ‌های بدنه مانند اسکید پلیت، گارد دست و زنجیر اشاره کرد که به‌صورت استاندارد روی این مدل نصب شده‌اند.

گسترش خانواده ماجراجویانه سی‌اف‌موتو

با معرفی 1000MT-X، حال خانواده ماجراجویانه سی‌اف‌موتو شامل شش مدل شده است:

  • 800MT-X
  • 800MT اکسپلور
  • 800MT اسپرت
  • 700MT
  • 450MT
  • و 1000MT-X

این ترکیب، تنوعی از سطح مبتدی تا حرفه‌ای را پوشش می‌دهد و نشان می‌دهد سی‌اف‌موتو به‌طور جدی در پی رقابت با بزرگان بازار مانند بی‌ام‌و، هوندا و حتی کی‌تی‌ام است. جزئیات نهایی درباره قیمت و زمان عرضه جهانی این موتورسیکلت هنوز اعلام نشده اما انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ یا ابتدای ۲۰۲۶ وارد بازارهای آسیایی و اروپایی شود. نظر شما درباره 1000MT-X ادونچر چیست؟ آیا برندهای چینی در این بخش از بازار هم مدل‌های پرآوازه را به چالش خواهند کشید؟

جدول مشخصات فنی CFMoto 1000MT-X (مدل 2026)

مشخصه

توضیحات

موتور

دو سیلندر موازی LC8c (از شرکت کی‌تی‌ام)

حجم پیشرانه

۹۴۷ سی‌سی

توان خروجی

۱۰۹.۴ اسب‌بخار در دور ۸,۵۰۰

گشتاور

۱۰۵ نیوتن‌متر در دور ۶,۲۵۰

سیستم تعلیق جلو

KYB معکوس ۴۸ میلی‌متری، قابل تنظیم

سیستم تعلیق عقب

مونوشاک KYB قابل تنظیم

ترمز جلو

برمبو چهار پیستونه با دیسک ۳۲۰ میلی‌متری

ترمز عقب

برمبو دو پیستونه با دیسک ۲۶۰ میلی‌متری

تایرها

Pirelli Scorpion Rally STR

چرخ جلو / عقب

۲۱ اینچ / ۱۸ اینچ (سیمی بدون تیوب)

وزن خشک

۱۹۹ کیلوگرم

ظرفیت باک

۲۲.۵ لیتر

برد تقریبی

بیش از ۴۵۰ کیلومتر

نمایشگر

TFT هشت اینچ تمام‌رنگی

تجهیزات ویژه

کوییک‌شیفتر، کروز کنترل، گرم‌کن دستگیره، Cornering ABS

تعداد حالت رانندگی

پنج حالت

سیستم کنترل پایداری

بوش ۶ محور IMU با کنترل کشش سه‌مرحله‌ای

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.