تحول بزرگ تویوتا لندکروزر، شاسی نردبانی کنار گذاشته میشود
تویوتا لندکروزر، نامی که برای بیش از هفت دهه با صلابت و تواناییهای بیراههنوردی گره خورده، حالا بر سر یک دوراهی تاریخی و سرنوشتساز قرار گرفته است. شایعاتی جدی از ژاپن به گوش میرسد که از یک تحول بنیادین خبر میدهد. تویوتا ممکن است شاسی نردبانی و سنتی لندکروزر را با یک پلتفرم یکپارچه جایگزین کند و درهای این خانواده را به روی پیشرانههای هیبریدی و تمام برقی و حتی بدنههای جدیدی مثل وانت باز کند. این خبر نشان میدهد که تویوتا قصد دارد لندکروزر را از یک محصول تخصصی برای علاقهمندان به آفرود، به خانوادهای با جذابیتهای بیشتر برای عموم مردم تبدیل کند. کنار گذاشتن شاسی مستقل به نفع یک ساختار یکپارچه، اگرچه برای طرفداران متعصب این مدل یک سنتشکنی بزرگ بهحساب میآید اما مزایای قابلتوجهی مانند وزن کمتر، هندلینگ بهتر، بهبود مصرف سوخت و راحتی بیشتر در رانندگی شهری را به همراه خواهد داشت. این تغییر همچنین فرآیند ادغام پیشرانههای الکتریکی را بسیار سادهتر میکند.
بر اساس گمانهزنیها، این تغییر بزرگ با معرفی مدلهای جدیدی همراه خواهد بود. گفته میشود نسخه شاسیبلند این پلتفرم جدید، لندکروزر اسپرت نام خواهد گرفت و ترکیبی از هویت ماجراجویانه مدل فعلی با طراحی مدرنتر و شهریتر خواهد بود. از سوی دیگر، نسخه وانت احتمالاً با الهام از کانسپت EPU که در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۳ به نمایش درآمد، طراحی میشود. این وانت کامپکت مستقیماً برای رقابت با خودروهایی مانند فورد ماوریک و هیوندای سانتا کروز وارد میدان خواهد شد. البته تویوتا هنوز بهطور رسمی این تغییر ساختار و مدلهای جدید را تأیید نکرده است. بزرگترین چالش پیش روی مهندسان تویوتا این خواهد بود که چگونه ذات سرسخت و قابلیتهای آفرود افسانهای لندکروزر را در یک پلتفرم مدرن و یکپارچه حفظ کنند. این تحولات، نام لندکروزر را وارد قلمرویی کاملاً جدید میکند؛ تلاشی جسورانه برای آشتی دادن میراث، هویت سرسخت و ویژگیهای مدرن که باید هم طرفداران قدیمی را راضی نگه دارد و هم مخاطبان جدیدی را بهسوی خود جلب کند.