سی اف موتو V4 SR-RR با 210 اسب بخار قدرت و آیرودینامیک فعال معرفی می شود

یک‌شنبه 18 آبان 1404 - 15:00
مطالعه 5 دقیقه
نمای نزدیک سوپربایک سی اف موتور v4 rs rr
پرچمدار موتورسیکلت‌های اسپرت سی‌اف با استفاده از ساختار فریم شبیه به دوکاتی، رقیب ژاپنی خود را به چالش می‌کشد.
تبلیغات

تا همین چند سال پیش مرد به مقایسه یک موتورسیکلت چینی با مدل‌های مشهوری چون بی‌ام‌و، دوکاتی، هوندا و... می‌خندیدند اما حال زمانه تغییر کرده و شرکت چینی سی‌اف‌موتو (CFMoto) موفق شده تا محصولی را معرفی کند که می‌تواند ورق بازی را تغییر دهد. این شرکت که در سال‌های اخیر با سرعتی خیره‌کننده از یک سازنده محصولات میان‌رده به بازیگری جهانی در صنعت موتورسیکلت تبدیل شده، در نمایشگاه «EICMA 2025» از مدلی پرده برداشت که حتی خوش‌بین‌ترین تحلیلگران هم انتظارش را نداشتند: V4 SR-RR. سی‌اف V4 SR-RR ابر‌موتوری است که با طراحی آینده‌نگرانه، فناوری آیرودینامیکی فعال و توان تولید بیش از ۲۱۰ اسب‌بخار قدرت، رسما وارد قلمرویی تازه شده که تاکنون تنها در اختیار غول‌های ژاپنی، ایتالیایی و آلمانی بود.

سازنده چینی این موتورسیکلت پا را یک قدم فراتر از تقلید از برندهای دیگر گذاشته به رقابت رودررو با بهترین‌های جهان نگاه می‌کند. معرفی V4 SR-RR جدید هم به‌روشنی پیامی دارد: دوران تازه‌ای برای صنعت موتورسیکلت چین آغاز شده است.

از طرح پتنت تا واقعیت؛ رؤیای ۲۰۰ اسب‌بخاری به واقعیت تبدیل شد

داستان تولد V4 SR-RR از سال ۲۰۲۳ آغاز شد، زمانی که اسناد پتنتی فاش‌شده آن نشان از توسعه یک پیشرانه‌ی V4 با بیش از ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت توسط سی‌اف می‌داد. سال بعد و در نمایشگاه میلان، موتور این پروژه در کنار یک ماکت مفهومی به نمایش درآمد. حال تنها یک سال بعد از نمایشگاه یادشده، نسخه واقعی موتورسیکلت مرموز سی‌اف روی صحنه آمده و رسما برای تولید آماده می‌شود.

موتورسیکلت V4 SR-RR هم‌اکنون در مرحله‌ «نمونه‌ آزمایشی در حال حرکت» قرار دارد و ویدئوهایی از تست آن در پیست منتشر شده است. سی‌اف‌موتو اکنون به‌صورت رسمی تایید کرده که قدرت پیشرانه آن از ۲۱۰ اسب‌بخار فراتر می‌رود و وزن آن هم کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شود. به این ترتیب، راننده V4 SR-RR به ازای هر کیلوگرم به بیش از 1 اسب بخار قدرت دسترسی دارد. گویا سی‌اف جدید با تکیه‌بر این عملکرد خیره‌کننده در کنار قوی‌ترین سوپربایک‌های جهان مانند دوکاتی پانیگال و بی‌ام‌و M1000RR قرار می‌گیرد. سازنده پا را از این هم فراتر گذاشته اعلام کرده راننده V4 SR-RR می‌تواند فرایند شتابگیری را تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت ادامه دهد.

آیرودینامیک فعال؛ ترفند خاص سی‌اف‌موتو برای رقابت با بزرگان

اما ویژگی درخشان محصول خاص سی‌اف‌موتو بهره‌گیری از فناوری بسیار مدرن آیرودینامیک فعال است. موتورسیکلت V4 SR-RR به سیستم آیرودینامیکی تازه‌ای مجهز شده است که پیش‌تر فقط در به‌شکل یک ایده در موتورسیکلت‌ها دیده می‌شد یا صرفا در اختیار خودروهای سوپراسپرت بود. سازنده در دو سوی دماغه موتور از بالچه‌های بزرگی استفاده کرده که به‌صورت خودکار و لحظه‌ای، زاویه حمله خود را تنظیم می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با آیرودینامیک مقاله «آیرودینامیک خودرو چیست؟ راهنمایی آسان برای عموم» را مطالعه کنید.

این سیستم هنگام شتاب‌گیری و برای افزایش نیروی عمودی، فعال می‌شود و در سرعت‌های ثابت یا بالا، زاویه خود را کاهش می‌دهد تا مقاومت هوا هم کم شود. سی‌اف‌موتو در غرفه‌ی EICMA عملکرد این بالچه‌ها را به‌صورت زنده نمایش داد.

ساختار فنی؛ بدون فریم سنتی و با الهام از دوکاتی

سی‌اف‌موتو از تعلیق نیمه‌فعال الکترونیکی هم استفاده کرده که در کنار مجموعه‌ای از سیستم‌های کمکی هوشمند، تجربه‌ای مشابه بهترین سوپربایک‌های روز جهان را ارائه می‌دهد. نکته جالب دیگر در طراحی V4 SR-RR، حذف فریم سنتی به شمار می‌رود؛ به این ترتیب ساختار این موتورسیکلت حال شبیه به دوکاتی پانیگال V4 شده است. براکت محور عقب از جنس آلومینیوم ساخته شده و مستقیما به سر سیلندر عقب و جعبه‌دنده متصل می‌شود که ضمن کاهش وزن، استحکام کلی بدنه را افزایش می‌دهد و حس پیوستگی بین موتور و شاسی را تقویت می‌کند.

سی‌اف‌موتو تایید کرده که سیستم اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ استفاده‌شده در پروتوتایپ V4 SR-RR کاملا با استاندارد یورو 5 پلاس مطابقت دارد؛ نشانه‌ای واضح از نزدیک بودن مدل به مرحله تولید نهایی. بنابراین اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار می‌رود که نسخه تولیدی این ابر‌موتور تا سال ۲۰۲۷ وارد بازار جهانی شود. نظر شما درباره موتورسیکلت سی‌اف‌موتو V4 SR-RR چیست؟ آیا چینی‌ها در این کلاس هم به توان شکست‌دادن رقبای اروپایی رسیده‌اند؟

جدول مشخصات فنی سی‌اف‌موتو V4 SR-RR (مدل مفهومی ۲۰۲۶)

مشخصه

توضیحات

موتور

چهار سیلندر V شکل (V4)

حجم تقریبی

بیش از ۱۰۰۰ سی‌سی

قدرت

بیش از ۲۱۰ اسب‌بخار

وزن

کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم

نسبت قدرت به وزن

بیش از ۱ اسب‌بخار به ازای هر کیلوگرم

حداکثر سرعت

بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

سیستم اگزوز

تیتانیومی آکراپوویچ با استاندارد یورو 5+

سیستم تعلیق

نیمه‌فعال الکترونیکی قابل تنظیم

ترمز جلو

برمبو هایپریو چهار پیستونه

ویژگی خاص

آیرودینامیک فعال با بالچه‌های متحرک

شاسی

بدون فریم سنتی، موتور به‌عنوان عضو سازه‌ای

زمان عرضه احتمالی

تا سال ۲۰۲۷

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.