داستان کادیلاک V16، خودرویی که رولزرویس برای آموزش بنتلی خرید!
در دنیای خودروهای کلاسیک، برخی داستانها آنقدر شگفتانگیزند که بیشتر به افسانه شباهت دارند. داستان این کادیلاک V16 فلیتوود مدل ۱۹۳۴ یکی از همین قصهها است؛ خودرویی که شاید دلیل اصلی بقای برند بنتلی و تبدیل آن به نماد امروزی سرعت و تجمل باشد. این جواهر تاریخی که یکی از تنها ۴۳ نمونه باقیمانده در جهان است، پس از یک بازسازی کامل، با قیمت ۱.۲۵ میلیون دلار برای فروش عرضه شده است؛ اما چه چیزی این کادیلاک را خاص میکند؟ پاسخ در ارتباط باورنکردنی آن با دو غول خودروسازی بریتانیا نهفته است.
پسازآنکه رولزرویس در پی بحران مالی بزرگ، شرکت ورشکستهٔ بنتلی را خریداری کرد، این کادیلاک را مستقیماً از آمریکا به انگلستان فرستاد و آن را در اختیار شخص W.O بنتلی، بنیانگذار نابغهٔ بنتلی قرار داد. هدف این بود که بنتلی با رانندگی و مطالعه دقیق این شاهکار آمریکایی، بیاموزد که یک خودروی لوکس واقعی باید چگونه باشد. در آن دوران، بنتلی با پیروزیهای پیاپی در مسابقات لمان، شهرت خود را بر پایهٔ سرعت و مهندسی مسابقهای بنا کرده بود اما از نظر تجمل و راحتی، حرفی برای گفتن در برابر رقبایی چون رولزرویس نداشت. W.O بنتلی حدود ۱۶ هزار کیلومتر با این کادیلاک در سراسر اروپا رانندگی کرد تا با رمز و راز مهندسی آن آشنا شود.
انتخاب کادیلاک V16 توسط رولزرویس تصمیمی هوشمندانه بود زیرا این اولین خودروی تولید انبوه تاریخ با پیشرانهٔ V16 محسوب میشد. پیشرانه ۷.۴ لیتری V16 کادیلاک با تولید ۱۶۵ اسب بخار قدرت (رقمی شگفتانگیز برای آن زمان) و عملکردی فوقالعاده نرم و بیصدا، استانداردهای جدیدی را در صنعت خودروسازی تعریف کرده بود. هر دستگاه از این خودرو بهصورت سفارشی برای خریدار ساخته میشد و سطح تجمل آن در دهه ۱۹۳۰ بیرقیب بود. گفته میشود که دانش بهدستآمده از مهندسی معکوس و بررسیهای بنتلی روی این پیشرانه، مستقیماً در توسعه اولین پیشرانه V12 تاریخ رولزرویس، یعنی موتور ۷.۴ لیتری فانتوم III، تأثیرگذار بوده است. این خودرو اولین محصول جدید رولزرویس پس از خرید بنتلی بود و جهشی بزرگ برای این شرکت محسوب میشد.
حتی بدون این داستان جذاب، تاریخچه این کادیلاک همچنان خواندنی است. اسناد نشان میدهد که این خودرو بعدها به ناوگان سفارت ایالاتمتحده در لندن پیوست و پس از جنگ جهانی دوم به آمریکا بازگشت. این خودرو سالها در یک کلکسیون در اوکلاهاما نگهداری میشد تا اینکه تحت یک پروژه بازسازی دقیق و نفسگیر ۹ ساله قرار گرفت. از زمان اتمام بازسازی، این خودروی آبیرنگ با تودوزی کرم، در هیچ نمایشگاه یا رویداد خودرویی به نمایش درنیامده و کاملاً بکر است. حال، این قطعه بینظیر از تاریخ خودروسازی، با پیشرانه V16، گیربکس دستی و داستانی که هالیوود هم نمیتواند بهتر از آن بنویسد، در انتظار مالک جدیدی است که حاضر باشد برای تصاحب آن ۱.۲۵ میلیون دلار بپردازد.