لندروور، پورشه و مرسدس، خودروهای لوکسی که خریداران را پشیمان میکنند!
خرید یک خودروی نو، بهخصوص یک مدل لوکس، معمولاً یک تصمیم بزرگ و هیجانانگیز است اما به نظر میرسد این هیجان برای برخی خریداران خیلی زود فروکش میکند. تحقیقی جدید نشان میدهد که صاحبان برخی از خودروهای لوکس، بهویژه از برندهای پورشه، لندروور و مرسدس بنز، تنها پس از گذشت یک سال، خودروی خود را برای فروش میگذارند. این پدیده که میتوان آن را «پشیمانی خریدار» نامید، لیستی شگفتانگیز از خودروهایی را به ما معرفی میکند که ظاهراً نتوانستهاند دل صاحبان اولیهٔ خود را به دست آورند. بر اساس مطالعهٔ شرکت تحلیلگر صنعت خودرو، آیسیکارز (iSeeCars) که دادههای بیش از ۱۸.۵ میلیون فروش خودروی نو (مدلهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵) را بررسی کرده، برخی از مدلهای لوکس آمار فروش زودهنگام بسیار بالایی دارند. در صدر این فهرست، شاسیبلند لندروور دیسکاوری اسپرت قرار دارد که با نرخ فروش مجدد ۲۸.۳ درصدی در سال اول، رکورددار است. این یعنی از هر چهار خریدار، بیش از یک نفر در سال اول دیسکاوری اسپرت خود را فروخته است.
خودروهایی که بیشترین فروش در یک سال اول را دارند
مرسدس بنز با داشتن چهار مدل در این فهرست دهتایی، بیشترین سهم را دارد درحالیکه لندروور با سه مدل در رتبهٔ بعدی است. فهرست کامل به شرح زیر است:
رتبه | خودرو | درصد فروش |
|---|---|---|
۱ | لندروور دیسکاوری اسپرت | ۲۸.۳ درصد |
۲ | پورشه ماکان | ۲۲.۲ درصد |
۳ | مرسدس بنز GLB | ۲۱.۲ درصد |
۴ | مرسدس بنز CLA | ۲۰.۴ درصد |
۵ | مرسدس بنز GLA | ۱۶.۷ درصد |
۶ | رنجروور اووک | ۱۶.۴ درصد |
۷ | مرسدس بنز C کلاس | ۱۴.۰ درصد |
۸ | لندروور دیسکاوری | ۱۳.۶ درصد |
۹ | بامو سری ۵ | ۱۳.۴ درصد |
۱۰ | جگوار F-Pace | ۱۳.۳ درصد |
نگاهی به عملکرد برندها
وقتی به آمار کلی برندها نگاه میکنیم، داستان جالبتر هم میشود. پورشه با احتمال ۱۶ درصدی فروش خودروهایش در سال اول، در صدر قرار میگیرد. پسازآن جگوار و مرسدس بنز قرار دارند. این آمار نشان میدهد که برخی برندها بیشتر از بقیه در معرض دلزدگی صاحبانشان هستند:
رتبه | برند | درصد فروش |
|---|---|---|
۱ | پورشه | ۱۶.۰ درصد |
۲ | جگوار | ۱۰.۷ درصد |
۳ | مرسدس بنز | ۹.۱ درصد |
۴ | لندروور | ۸.۹ درصد |
۵ | اینفینیتی | ۶.۵ درصد |
۶ | بامو | ۶.۲ درصد |
۷ | جنسیس | ۶.۱ درصد |
۸ | آئودی | ۶.۰ درصد |
۹ | مینی | ۶.۰ درصد |
۱۰ | مازراتی | ۵.۷ درصد |
دلایل این فروش زودهنگام میتواند بسیار متنوع باشد. کارل بروئر، تحلیلگر ارشد آیسیکارز دراینباره میگوید:
عوامل متعددی میتوانند در فروش سریع یک خودروی نو نقش داشته باشند. نارضایتی مالک واضحترین دلیل است اما مشکلات مالی و حتی حسابسازی توسط نمایندگیها نیز میتواند این آمار را بالا ببرد.
بروئر معتقد است که شاید خریداران خودروهای لوکس، بهویژه مدلهای پایهٔ این برندها، تحقیقات کافی را قبل از خرید انجام نمیدهند و پس از مدتی متوجه میشوند که هزینههای نگهداری یا اقساط ماهانه فراتر از بودجهٔ آنها است. دلیل دیگر میتواند این باشد که این دسته از خریداران تمایل دارند همیشه جدیدترین مدل را داشته باشند و برای جلوگیری از افت قیمت ناشی از کارکرد بالا، سریعاً خودروی خود را با مدل جدیدتر تعویض میکنند. بااینحال، هر دلیلی که پشت این آمار باشد، یک نتیجهٔ مهم دارد: این روند یک خبر عالی برای کسانی است که به دنبال خرید یک خودروی لوکس کمکارکرد با قیمتی مناسبتر هستند.