آیا بی وای دی اتو 3 می‌تواند بازار کراس‌اوورهای ایران را متحول کند؟

دوشنبه 19 آبان 1404 - 12:30
مطالعه 4 دقیقه
بی وای دی اتو BYD Atto 3
نسخه جدید بی‌وای‌دی اتو ۳ با باتری ۷۴.۸۸ کیلووات‌ساعتی، قدرت ۳۰۸ اسب بخار و بُرد ۶۵۰ کیلومتر معرفی شد؛ جای خالی آن در بازار ایران محسوس است.
تبلیغات

بی‌وای‌دی اتو ۳ (BYD Atto 3) که در بازار چین با نام یوان پلاس شناخته می‌شود، حالا در نسخه‌ای به‌روزشده با باتری بزرگ‌تر، توان بالاتر و بُرد چشمگیر ۶۵۰ کیلومتر معرفی شده است؛ خودرویی که نبود آن در بازار ایران به‌وضوح احساس می‌شود.

معرفی نسخه جدید بی‌وای‌دی اتو ۳

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) مشخصات رسمی نسخه جدید کراس‌اوور تمام‌برقی بی‌وای‌دی اتو ۳ را منتشر کرده است. این خودرو که در چین با نام یوان پلاس (Yuan Plus) شناخته می‌شود، اکنون از یک بسته باتری تیغه‌ای (Blade Battery) با ظرفیت ۷۴.۸۸ کیلووات‌ساعت بهره می‌برد و می‌تواند تا ۶۵۰ کیلومتر بر اساس استاندارد CLTC مسافت طی کند.

در مقایسه، نسخه فعلی این خودرو با باتری‌های ۴۹.۹۲ و ۶۰.۴۸ کیلووات‌ساعتی به‌ترتیب بُردهایی معادل ۴۳۰ و ۵۱۰ کیلومتر ارائه می‌داد.

مشخصات فنی نسخه جدید

ویژگی

نسخه جدید BYD Atto 3

نسخه فعلی

نوع موتور

الکتروموتور دائم‌مغناطیس (TZ200XYC)

دائم‌مغناطیس

قدرت

۲۳۰ کیلووات (۳۰۸ اسب بخار)

۱۵۰ کیلووات (۲۰۱ اسب بخار)

گشتاور

اعلام نشده

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

باتری

Blade LFP – ۷۴.۸۸ کیلووات‌ساعت

۴۹.۹۲ یا ۶۰.۴۸ کیلووات‌ساعت

بُرد حرکتی (CLTC)

۶۵۰ کیلومتر

۴۳۰–۵۱۰ کیلومتر

وزن خالص

۱۸۸۰ کیلوگرم

۱۶۲۵–۱۶۹۰ کیلوگرم

ابعاد (طول/عرض/ارتفاع)

۴۴۵۵ / ۱۸۷۵ / ۱۶۱۵ میلی‌متر

مشابه نسخه فعلی

فاصله محورها

۲۷۲۰ میلی‌متر

یکسان

تغییرات طراحی و امکانات

از نظر طراحی، اتو ۳ جدید تغییر ظاهری عمده‌ای ندارد، اما رینگ‌های پنج‌پره دوبل خاکستری جدید جلوه‌ای اسپرت‌تر به خودرو داده‌اند. اندازه رینگ‌ها همچنان ۱۸ اینچ است و تایرها در دو سایز ۲۱۵/۵۵ و ۲۳۵/۵۰ ارائه می‌شوند.

در نسخه جدید، درگاه شارژ از گلگیر جلو به گلگیر عقب سمت راست منتقل شده و تجهیزاتی مانند سانروف پانوراما به‌صورت استاندارد وجود دارد. در کنار آن، امکاناتی مانند رادار جلو، رادار جانبی، دوربین‌های کناری و عقب، و تزئینات کرومی پنجره‌ها نیز به‌صورت سفارشی قابل انتخاب‌اند.

فناوری‌های هوشمند

نسخه فعلی اتو ۳ به سیستم پیشرفته کمک‌راننده بی‌وای‌دی با نام God’s Eye C مجهز است که از ۲۹ حسگر شامل ۵ رادار میلی‌متری، ۱۲ دوربین HD، و ۱۲ سنسور اولتراسونیک بهره می‌برد. انتظار می‌رود نسخه جدید نیز همین ساختار را با بهبودهای نرم‌افزاری ارائه کند.

قیمت و جایگاه در بازار

بی‌وای‌دی هنوز قیمت نسخه جدید اتو ۳ را اعلام نکرده، اما نسخه فعلی در چین بین ۱۱۱٬۸۰۰ تا ۱۴۱٬۸۰۰ یوان (حدود ۱۵٬۷۰۰ تا ۱۹٬۹۰۰ دلار) قیمت دارد.

با در نظر گرفتن بهبود باتری و موتور، پیش‌بینی می‌شود مدل جدید در محدوده ۱۴۰٬۰۰۰ تا ۱۶۰٬۰۰۰ یوان (حدود ۱۹٬۵۰۰ تا ۲۲٬۰۰۰ دلار) عرضه شود؛ رقمی که آن را در سطح خودروهایی مانند MG4، تسلا مدل Y نسخه پایه و نیو EC6 قرار می‌دهد.

جای خالی اتو ۳ در بازار ایران

با وجود رشد سریع خودروهای برقی در چین، هنوز بازار ایران از ورود محصولاتی چون بی‌وای‌دی اتو ۳ بی‌بهره است. این کراس‌اوور با برد بالا، فناوری قابل‌اعتماد و کیفیت ساخت جهانی، می‌تواند یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بازار ایران باشد؛ به‌ویژه در بازه قیمتی حدود ۲ میلیارد تا ۲.۵ میلیارد تومان (در صورت واردات با تعرفه ترجیحی 4 درصدی).

در حال حاضر، بازار ایران از نظر کراس‌اوورهای برقی تنها شاهد حضور محدود مدل‌هایی چون فولکس واگن ID.4، فونیکس FX EV، هوندا ENS1 و آئودی Q5 ای-ترون است که از نظر قیمت، تکنولوژی یا بُرد حرکتی با اتو ۳ تفاوت محسوسی دارند.

جمع‌بندی

نسخه جدید بی‌وای‌دی اتو ۳ نشان‌دهنده سرعت رشد فناوری در صنعت خودروهای برقی چین است. با ارتقای قدرت موتور، افزایش بُرد به ۶۵۰ کیلومتر و حفظ طراحی جذاب، این مدل اکنون در جایگاهی قرار گرفته که می‌تواند حتی در بازارهای اروپایی نیز رقیب جدی خودروهایی مانند هیوندای کونا الکتریک و کیا نیرو EV باشد — جایگاهی که نبود آن در بازار ایران بیش از پیش احساس می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.