آیا بی وای دی اتو 3 میتواند بازار کراساوورهای ایران را متحول کند؟
بیوایدی اتو ۳ (BYD Atto 3) که در بازار چین با نام یوان پلاس شناخته میشود، حالا در نسخهای بهروزشده با باتری بزرگتر، توان بالاتر و بُرد چشمگیر ۶۵۰ کیلومتر معرفی شده است؛ خودرویی که نبود آن در بازار ایران بهوضوح احساس میشود.
معرفی نسخه جدید بیوایدی اتو ۳
وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) مشخصات رسمی نسخه جدید کراساوور تمامبرقی بیوایدی اتو ۳ را منتشر کرده است. این خودرو که در چین با نام یوان پلاس (Yuan Plus) شناخته میشود، اکنون از یک بسته باتری تیغهای (Blade Battery) با ظرفیت ۷۴.۸۸ کیلوواتساعت بهره میبرد و میتواند تا ۶۵۰ کیلومتر بر اساس استاندارد CLTC مسافت طی کند.
در مقایسه، نسخه فعلی این خودرو با باتریهای ۴۹.۹۲ و ۶۰.۴۸ کیلوواتساعتی بهترتیب بُردهایی معادل ۴۳۰ و ۵۱۰ کیلومتر ارائه میداد.
مشخصات فنی نسخه جدید
ویژگی | نسخه جدید BYD Atto 3 | نسخه فعلی |
|---|---|---|
نوع موتور | الکتروموتور دائممغناطیس (TZ200XYC) | دائممغناطیس |
قدرت | ۲۳۰ کیلووات (۳۰۸ اسب بخار) | ۱۵۰ کیلووات (۲۰۱ اسب بخار) |
گشتاور | اعلام نشده | — |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
باتری | Blade LFP – ۷۴.۸۸ کیلوواتساعت | ۴۹.۹۲ یا ۶۰.۴۸ کیلوواتساعت |
بُرد حرکتی (CLTC) | ۶۵۰ کیلومتر | ۴۳۰–۵۱۰ کیلومتر |
وزن خالص | ۱۸۸۰ کیلوگرم | ۱۶۲۵–۱۶۹۰ کیلوگرم |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۴۴۵۵ / ۱۸۷۵ / ۱۶۱۵ میلیمتر | مشابه نسخه فعلی |
فاصله محورها | ۲۷۲۰ میلیمتر | یکسان |
تغییرات طراحی و امکانات
از نظر طراحی، اتو ۳ جدید تغییر ظاهری عمدهای ندارد، اما رینگهای پنجپره دوبل خاکستری جدید جلوهای اسپرتتر به خودرو دادهاند. اندازه رینگها همچنان ۱۸ اینچ است و تایرها در دو سایز ۲۱۵/۵۵ و ۲۳۵/۵۰ ارائه میشوند.
در نسخه جدید، درگاه شارژ از گلگیر جلو به گلگیر عقب سمت راست منتقل شده و تجهیزاتی مانند سانروف پانوراما بهصورت استاندارد وجود دارد. در کنار آن، امکاناتی مانند رادار جلو، رادار جانبی، دوربینهای کناری و عقب، و تزئینات کرومی پنجرهها نیز بهصورت سفارشی قابل انتخاباند.
فناوریهای هوشمند
نسخه فعلی اتو ۳ به سیستم پیشرفته کمکراننده بیوایدی با نام God’s Eye C مجهز است که از ۲۹ حسگر شامل ۵ رادار میلیمتری، ۱۲ دوربین HD، و ۱۲ سنسور اولتراسونیک بهره میبرد. انتظار میرود نسخه جدید نیز همین ساختار را با بهبودهای نرمافزاری ارائه کند.
قیمت و جایگاه در بازار
بیوایدی هنوز قیمت نسخه جدید اتو ۳ را اعلام نکرده، اما نسخه فعلی در چین بین ۱۱۱٬۸۰۰ تا ۱۴۱٬۸۰۰ یوان (حدود ۱۵٬۷۰۰ تا ۱۹٬۹۰۰ دلار) قیمت دارد.
با در نظر گرفتن بهبود باتری و موتور، پیشبینی میشود مدل جدید در محدوده ۱۴۰٬۰۰۰ تا ۱۶۰٬۰۰۰ یوان (حدود ۱۹٬۵۰۰ تا ۲۲٬۰۰۰ دلار) عرضه شود؛ رقمی که آن را در سطح خودروهایی مانند MG4، تسلا مدل Y نسخه پایه و نیو EC6 قرار میدهد.
جای خالی اتو ۳ در بازار ایران
با وجود رشد سریع خودروهای برقی در چین، هنوز بازار ایران از ورود محصولاتی چون بیوایدی اتو ۳ بیبهره است. این کراساوور با برد بالا، فناوری قابلاعتماد و کیفیت ساخت جهانی، میتواند یکی از محبوبترین گزینهها در بازار ایران باشد؛ بهویژه در بازه قیمتی حدود ۲ میلیارد تا ۲.۵ میلیارد تومان (در صورت واردات با تعرفه ترجیحی 4 درصدی).
در حال حاضر، بازار ایران از نظر کراساوورهای برقی تنها شاهد حضور محدود مدلهایی چون فولکس واگن ID.4، فونیکس FX EV، هوندا ENS1 و آئودی Q5 ای-ترون است که از نظر قیمت، تکنولوژی یا بُرد حرکتی با اتو ۳ تفاوت محسوسی دارند.
جمعبندی
نسخه جدید بیوایدی اتو ۳ نشاندهنده سرعت رشد فناوری در صنعت خودروهای برقی چین است. با ارتقای قدرت موتور، افزایش بُرد به ۶۵۰ کیلومتر و حفظ طراحی جذاب، این مدل اکنون در جایگاهی قرار گرفته که میتواند حتی در بازارهای اروپایی نیز رقیب جدی خودروهایی مانند هیوندای کونا الکتریک و کیا نیرو EV باشد — جایگاهی که نبود آن در بازار ایران بیش از پیش احساس میشود.