معرفی دالارا EXP، سوپراسپرت تولید محدود با روح فرمول یک
در هیاهوی نمایشگاه سالانه سما در لاسوگاس، جایی که شاهد رستومادهای چشمگیر و تیونینگهای عجیب هستیم، یک نام معتبر از دنیای مسابقات حرفهای، توجه همگان را به خود جلب کرده است. دالارا، شرکت ایتالیایی مشهور که شاسی خودروهای مسابقاتی سری ایندیکار و فرمول یک را تولید میکند، این بار نه با یک خودروی مسابقهای واقعی بلکه با یک سوپراسپرت مخصوص پیست به نام دالارا EXP پا به میدان گذاشته است.
دالارا EXP درواقع نسخهٔ تهاجمیتر و پیست محور از خودروی جادهای استراداله است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این هیولای ایتالیایی که اجازهٔ تردد در خیابان را ندارد، تجسم واقعی فلسفهٔ «سادهسازی و کاهش وزن» است که توسط مهندس افسانهای لوتوس، کالین چپمن پایهگذاری شد و جیامپائولو دالارا، بنیانگذار شرکت، آن را با جدیت دنبال میکند. بدنهٔ این خودرو تقریباً بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شده تا وزن آن به حداقل ممکن برسد. در زیر کاپوت این ماشین، یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت فورد قرار دارد که در خودروهایی مثل موستانگ استفاده میشود اما این موتور توسط بوش بهینهسازی شده تا نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار قدرت و حدود ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
این قدرت در خودرویی که وزنی بهمراتب کمتر از یک خودروی معمولی دارد، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در تنها ۳.۲ ثانیه ممکن میسازد؛ اما قدرت تنها ویژگی برجستهٔ EXP نیست. مهندسی آیرودینامیک این خودرو خیرهکننده است. بال عظیم عقب آن بهتنهایی میتواند در سرعتهای بالا، داونفورس شگفتانگیز ۸۲۰ کیلوگرمی تولید کند. این چسبندگی به همراه ترمزهای قدرتمند برمبو، دیفرانسیل لغزش محدود و سیستم تعلیق مسابقهای فعال، به راننده اجازه میدهد تا در پیچها فشاری معادل ۲ جی را تحمل کند؛ نیرویی که معمولاً خلبانان جنگنده و رانندگان فرمول یک با آن دستوپنجه نرم میکنند.
دالارا تنها قصد دارد حدود ۶۰۰ دستگاه از مدل استراداله تولید کند و بخش بسیار کوچکی از این تعداد به نسخهٔ مخصوص پیست EXP اختصاص خواهد یافت. این تولید محدود به این معناست که دیدن دوبارهٔ چنین خودرویی در خارج از رویدادهایی مانند سما یا روزهای خاص پیست، تقریباً غیرممکن خواهد بود. دالارا EXP با قیمت ۳۶۶ هزار دلار عرضه میشود که شاید رقم گزافی به نظر برسد اما برای خودرویی که تجربهٔ رانندگان مسابقه را فراهم میکند اصلاً زیاد نخواهد بود.