توسعه موتور 2JZ چهار سیلندر جدید ۴۰۰ اسب بخار برای تویوتا GR کرولا
تویوتا در حال آماده شدن برای یک تغییر بزرگ در قلب تپندهٔ هاچبک داغ GR کرولا است. گزارشها حاکی از آن است که این خودروساز ژاپنی در حال آزمایش یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر جدید با قدرتی در حدود ۴۰۰ اسب بخار است تا جایگزین پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۳ سیلندر فعلی شود. این حرکت، اگرچه ممکن است به معنای خداحافظی با صدای منحصربهفرد موتور فعلی باشد اما GR کرولا را وارد رقابتی جدی با خودروهای اسپرت بسیار گرانتر میکند. پیشرانهٔ سه سیلندر فعلی GR کرولا که ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، یک شاهکار مهندسی محسوب میشود اما به نظر میرسد به نهایت تواناییهای خود رسیده است.
هیروکی ناکاجیما، مدیر ارشد فناوری تویوتا، بهصورت تلویحی اشاره کرده که این موتور جدید میتواند نیروبخش مدلهای پرفورمنس آینده باشد. نائویوکی ساکاموتو، مهندس ارشد پروژه، نیز پیشتر اعلام کرده بود که تیم مهندسی محدودیتهای موتور سه سیلندر را میشناسد و رسیدن به قدرتهای بالاتر با آن، پیچیده و پرهزینه است. موتور جدید که با کد G20E شناخته میشود، به دلیل تواناییهای بالایی که دارد، لقب جذاب بچه 2JZ را از مهندسان دریافت کرده است. شایعات حاکی از آن است که این پیشرانه با یک توربوشارژر بزرگتر میتواند حتی تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. فلسفهٔ طراحی این موتور نیز یادآور موتور افسانهای 2JZ تویوتا است که شامل ساختاری قدرتمند، بادوام و با پتانسیل تیونینگ بالا میشود.
اگر GR کرولا با قدرت ۴۰۰ اسب بخار به بازار عرضه شود، بهراحتی رقبای سرسختی مانند هوندا سیویک تایپ R با ۳۱۵ اسب بخار و فولکسواگن گلف R با ۳۳۳ اسب بخار را پشت سر خواهد گذاشت و جایگاه تویوتا را در جنگ هاچبکهای داغ مستحکمتر از همیشه خواهد کرد. این اقدام همچنین با استراتژی کلی تویوتا همخوانی دارد؛ شرکتی که اعلام کرده حتی با سرعت گرفتن روند تولید خودروهای برقی، تا آخرین لحظه به ساخت موتورهای درونسوز ادامه خواهد داد. البته برنامههای اسپرت تویوتا صرفاً به GR کرولا محدود نمیشو و این شرکت در حال توسعهٔ یک خودروی اسپرت موتور وسط هیبریدی است که میتواند احیای مدل محبوب MR2 باشد.