آزمون بزرگ سیستمهای خودران با برتری جنرال موتورز و شکست تسلا
در دنیایی که تسلا و ایلان ماسک با وعدههای بلندپروازانه، خود را پرچمدار فناوری رانندگی خودران معرفی میکنند، نتایج یک آزمون مستقل در چین، روایتی کاملاً متفاوت را به تصویر کشیده است. در یک رقابت نفسگیر، بیوک الکترا L7، محصولی از جنرال موتورز، با کنار زدن ۱۶ رقیب دیگر، مقام اول را کسب کرد درحالیکه تسلا مدل ۳ که بسیاری آن را پیشرو میدانستند، با عملکردی ناامیدکننده در جایگاه نهم قرار گرفت. این نتیجه تنها چند روز پسازآن منتشر میشود که ماسک در جلسه گزارش مالی سهماهه سوم در تاریخ ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر)، با اطمینان به سرمایهگذاران قول داد که تا پایان سال ۲۰۲۵، خودروهای تسلا به سطح رانندگی کاملاً خودران و بدون نیاز به نظارت راننده خواهند رسید.
این رقابت که با عنوان «دومین رقابت رانندگی دستیار هوشمند چین» توسط نشریه D1EV در شهر نینگبو برگزار شد، ۱۷ خودروی مجهز به پیشرفتهترین سیستمهای کمکراننده را در یک مسیر چالشبرانگیز ۲۹ کیلومتری به مصاف هم فرستاد. برگزارکنندگان برای تضمین یک ارزیابی بیطرفانه، جزئیات مسیر را تا لحظه شروع مسابقه مخفی نگه داشتند تا هیچ شرکتی نتواند سیستم خود را برای سناریوهای خاص بهینه کند. این مسیر شامل مجموعهای از موانع شهری و روستایی ازجمله جادههای باریک، میدانها، پیچهای کور، دوربرگردانها و حتی موانع مصنوعی بود.
یکی از کلیدیترین بخشهای آزمون که تفاوت اصلی میان برندگان و بازندگان را رقم زد، بخشی بود که یک مانع مصنوعی شفاف در مسیر خودروها قرار داده شده بود. در این مرحله، تنها شش خودرو از هفده شرکتکننده موفق به شناسایی این مانع شدند. این خودروها لیآتو L9، یانگوانگ U7، نیو ES6، زیکر 9X، شیائومی YU7 و البته قهرمان رقابت، بیوک الکترا L7 بودند. نکته قابلتوجه این است که تمام این خودروها به سنسور لیدار مجهز بودند. در مقابل، سیستمهای مبتنی بر دوربین، مانند سیستم FSD تسلا، در تشخیص این مانع شفاف بهطور کامل ناکام ماندند و مستقیماً به سمت آن حرکت کردند.
چالشها به همینجا ختم نشد. در بخش دوربرگردان، بسیاری از خودروها ازجمله محصولات شرکتهای نامآشنایی مانند ژیپنگ، دنزا و شیائومی مسیر اشتباهی را در پیش گرفتند. در بخش جاده روستایی نیز چندین خودرو، ازجمله مدلهای لوکس لیآتو L9 و یانگوانگ U7، از راننده درخواست کردند تا کنترل را به دست بگیرد. این نتایج نشان میدهد که علیرغم پیشرفتهای چشمگیر، هنوز راه درازی تا رسیدن به رانندگی خودران واقعی در شرایط پیشبینینشده باقی است.
جدول ردهبندی نهایی
پس از جمعبندی امتیازات تمام بخشها، نتایج نهایی بسیاری از طرفداران تسلا را شگفتزده کرد:
رتبه | خودرو | امتیاز |
|---|---|---|
۱ | بیوک الکترا L7 | ۱۰۰.۱۸ |
۲ | یانگوانگ U7 | ۹۷.۹۱ |
۳ | زیکر 9X | ۹۳.۱۸ |
۴ | اکسلانتیکس ES | ۸۹.۰۰ |
۵ | شیائومی YU7 | ۸۸.۹۶ |
۶ | گریتوال وی لنشان | ۸۷.۶۹ |
۷ | امجی IM LS6 | ۸۶.۶۲ |
۸ | ژیپنگ G6 | ۸۶.۰۰ |
۹ | تسلا مدل ۳ | ۸۳.۸۶ |
۱۰ | آیتو M5 | ۸۱.۶۸ |
۱۱ | لیآتو L9 | ۸۱.۰۰ |
۱۲ | نیو ES6 | ۷۸.۰۰ |
۱۳ | دنزا N7 | ۷۷.۹۶ |
۱۴ | مکسترو S800 | ۷۵.۱۲ |
۱۵ | ژیپنگ P7 پلاس | ۷۲.۰۰ |
۱۶ | آواتر ۰۷ | ۶۹.۶۲ |
۱۷ | لوکسید R7 | ۶۴.۰۰ |
این شکست برای تسلا در بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان، زنگ خطری جدی محسوب میشود. درحالیکه این شرکت در آمریکای شمالی رقابت تنگاتنگی با ویمو دارد، به نظر میرسد در بازار چین که مملو از رقبای قدرتمند داخلی است، جایگاه رهبری آن بهشدت توسط شرکتهای سنتی و نوظهور که از فناوریهای متنوعتری مانند لیدار بهره میبرند، تهدید میشود.