ثبت ۵۳ شرکت واردکننده خودرو در ایران؛ نوع جدید دلالی با سود بالا

سه‌شنبه 20 آبان 1404 - 16:30
مطالعه 2 دقیقه
used cars iran showroom
کسب سود از واردات خودرو، منجر به ثبت شرکت‌های پرشمار و فاقد سابقه‌ی فنی شده است. این شرایط خدمات پس از فروش و ضمانت تحویل خودروها را مبهم نشان می‌دهد.
تبلیغات

بازار واردات خودرو در ایران ظاهری پرزرق‌وبرق دارد اما در واقع با مشکلات جدی روبه‌روست؛ نبود ارتباط رسمی با شرکت‌های مادر، ضعف خدمات پس از فروش و آشفتگی ساختاری باعث شده واردکنندگان بیشتر نقش واسطه تجاری را ایفا کنند تا نمایندگی صنعتی. طبق آمار، ۵۳ شرکت در این عرصه فعالند و ۱۳ شرکت به‌صورت مولتی‌برند فعالیت دارند؛ ترکیب‌های نامتجانس برندها و عرضه خودروهای تولید چین با نام‌های ژاپنی یا آلمانی، نمونه‌ای از این بی‌نظمی است.

بیشتر بخوانید:

این آشفتگی نه‌تنها در سطح مجوزها بلکه در تجربه خریداران نیز دیده می‌شود؛ مواردی مانند عرضه تویوتا کرولا با قیمت نامشخص و تأخیر طولانی، یا تحویل کیا اپتیما و اسپورتیج با مغایرت نسبت به وعده اولیه و اختلاف قیمت، نشان می‌دهد مشتریان عملاً قربانی نبود نمایندگی رسمی و انضباط برند شده‌اند. در چنین شرایطی، واردکنندگان بدون پشتوانه کارخانه‌ای، خودروهایی را وارد می‌کنند که فاقد شفافیت و ثبات هستند.

پیامد این وضعیت سه آسیب اصلی است: نبود تخصص فنی یکپارچه، ضعف جدی خدمات پس از فروش و فقدان پشتیبانی کارخانه‌ای. شرکت‌های چندسبدی نمی‌توانند استانداردهای آموزشی و نرم‌افزاری برندهای مختلف را رعایت کنند، بنابراین کیفیت خدمات کاهش یافته و اعتماد مشتریان از بین می‌رود. علاوه بر این، خودروهای وارداتی نه به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کنند و نه مشمول فراخوان‌های ایمنی جهانی هستند؛ نتیجه آن بازاری پرهزینه و بی‌ثبات برای خریداران ایرانی است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.