حمله چینی‌ها به حیات خلوت پورشه با خط‌ونشان کشیدن در نوربرگ‌رینگ

پنج‌شنبه 22 آبان 1404 - 10:00
مطالعه 3 دقیقه
رکوردشکنی خودروهای چینی در نوربرگ‌رینگ
خودروهای چینی مدتی است به پیست نوربرگ‌رینگ که زمانی حیاط‌خلوت پورشه بود حمله کرده و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.
تبلیغات

جهنم سبز آلمان، پیست افسانه‌ای نوربرگ‌رینگ، اخیراً شاهد یک تاریخ‌سازی جدید بوده است. ابرخودروی برقی بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U9 اکستریم با ثبت زمان رسمی و تأییدشدهٔ ۶ دقیقه و ۵۹.۱۵۷ ثانیه، نه‌تنها رکورد سریع‌ترین خودروی برقی تولیدی را در این پیست شکست، بلکه به اولین مدل الکتریکی تولید انبوه تبدیل شد که این مسیر ۲۰.۸ کیلومتری را در کمتر از هفت دقیقه طی می‌کند. این دستاورد خیره‌کننده، رکورد پیشین را که در اختیار شیائومی SU7 اولترا با زمان ۷ دقیقه و ۴.۹۵۷ ثانیه بود، با اختلاف قابل‌توجهی بهبود بخشید و برتری مهندسی پیشرفتهٔ چین در دنیای خودروهای عملکردی را به رخ کشید.

هیولایی با قلب ۳۰۰۰ اسب بخاری

قوای محرکهٔ U9 اکستریم از چهار موتور الکتریکی تشکیل شده که مجموعاً نزدیک به ۳۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این ابرخودرو بر پایهٔ یک پلتفرم ولتاژ بالای ۱۲۰۰ ولتی ساخته شده و از سیستم‌های خنک‌کاری پیشرفته با روغن برای موتورها و باتری‌ها بهره می‌برد تا در شرایط سخت پیست، عملکردی پایدار داشته باشد. پکیج آیرودینامیک تهاجمی آن شامل یک اسپلیتر غول‌پیکر از فیبر کربن در جلو، بالهٔ عقب بزرگ به سبک خودروهای مسابقه‌ای و رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج‌کاری شده با لاستیک‌های نیمه‌اسلیک e·GTR2 Pro است. این لاستیک‌ها اولین نمونه‌های ساخت چین هستند که برای سرعت‌های تا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت رده‌بندی شده‌اند. از این مدل خاص تنها ۳۰ دستگاه در سراسر جهان تولید خواهد شد.

رقبای سرسخت، از شیائومی تا پورشه

هرچند بی‌وای‌دی اکنون تاج پادشاهی را بر سر دارد اما رقابت در این عرصه بسیار نزدیک است. شیائومی SU7 اولترا با قدرت ۱۵۴۸ اسب بخار، شتاب صفرتاصد ۱.۹۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، رقیبی بسیار توانمند است. داده‌های دورهای ثبت‌شده در نوربرگ‌رینگ نشان می‌دهد هر دو خودرو در مسیر مستقیم Döttinger Höhe به سرعت‌های بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کنند اما U9 اکستریم به لطف چسبندگی بالاتر در پیچ‌ها توانسته زمان بهتری ثبت کند. این رکوردهای جدید، دستاوردهای قبلی بزرگان این صنعت را در سایه قرار می‌دهد. پیش‌ازاین، پورشه تایکان توربو GT با زمان ۷ دقیقه و ۷.۵ ثانیه، سریع‌ترین سدان برقی جهنم سبز بود. تسلا مدل S پلد با پکیج پیست در سال ۲۰۲۳ زمان ۷ دقیقه و ۲۵.۲ ثانیه را ثبت کرد و هیوندای آیونیک 5 N به‌عنوان یک کراس‌اوور پرفورمنس نیز زمان قابل‌احترام ۷ دقیقه و ۴۵.۵ ثانیه را به دست آورد.

فصل جدیدی برای خودروسازان چینی

حضور موفقیت‌آمیز بی‌وای‌دی و شیائومی در نوربرگ‌رینگ، تنها یک آغاز است زیرا هر دو شرکت در حال آماده‌سازی مدل‌های پرفورمنس بیشتری هستند و مدل‌های جدیدی چون شیائومی YU7 GT و بی‌وای‌دی دنزا Z در حال آزمایش در همین پیست دیده شده‌اند. هم‌زمان، گریت وال نیز رسماً تأیید کرده که در حال توسعهٔ پروژه‌ای با هدف رقابت با فراری SF90 است. برای علاقه‌مندان به دنیای بازی‌های ویدیویی نیز خبر خوبی وجود دارد زیرا هر دو مدل بی‌وای‌دی U9 اکستریم و شیائومی SU7 اولترا به‌زودی به بازی شبیه‌ساز رانندگی محبوب گرن توریسمو 7 برای پلی‌استیشن ۵ اضافه خواهند شد تا بازیکنان در سراسر جهان بتوانند قدرت این اژدهایان برقی را تجربه کنند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

حمله چینی‌ها به حیات خلوت پورشه با خط‌ونشان کشیدن در نوربرگ‌رینگ - پدال