دوکاتی ۷۵۰ اسپرت مدل ۱۹۷۳، موتورسیکلتی افسانه‌ای و ارزشمند

پنج‌شنبه 22 آبان 1404 - 14:00
مطالعه 3 دقیقه
دوکاتی 750 اسپرت مدل 1973
یک دوکاتی ۷۵۰ اسپرت مدل ۱۹۷۳ با کارکرد تنها ۸ هزار کیلومتر و پیشینه‌ای افسانه‌ای، در حراجی به قیمت خیره‌کننده ۴۵ هزار دلار فروخته شد.
تبلیغات

یک موتورسیکلت دوکاتی ۷۵۰ اسپرت مدل ۱۹۷۳ که یکی از نمادهای تاریخ مهندسی و مسابقات ایتالیا به شمار می‌رود، اخیراً در یک حراجی با قیمتی چشمگیر به فروش رسید. این جواهر کلاسیک که تنها حدود ۸ هزار کیلومتر کارکرد داشت، پس از رقابت ۱۴ خریدار، نهایتاً به قیمت ۴۵ هزار دلار فروخته شد. این موتورسیکلت به دلیل وضعیت بی‌نقص و تاریخچه غنی‌اش توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. شهرت ۷۵۰ اسپرت ریشه در پیروزی تاریخی و فراموش‌نشدنی پاول اسمارت در مسابقات ایمولا ۲۰۰ در سال ۱۹۷۲ دارد. در آن رقابت، اسمارت و هم‌تیمی‌اش برونو اسپاجاری، در کمال ناباوری با موتورسیکلت‌های دوکاتی خود بر رقبای قدرتمند MV آگوستا غلبه کردند و سکوهای اول و دوم را از آن خود کردند.

این پیروزی، نام دوکاتی را در دنیای مسابقات پرآوازه کرد و تأثیر مستقیمی بر فروش محصولات این شرکت گذاشت. مدل ۷۵۰ اسپرت که درست پس‌ازاین موفقیت بزرگ عرضه شد، میراث‌دار همان روح مسابقه‌ای است. طراحی این موتورسیکلت حاصل نبوغ مهندس افسانه‌ای، فابیو تالیونی است؛ مردی که نقش کلیدی در گذار دوکاتی از پیشرانه‌های تک سیلندر به نمونه‌های قدرتمند L-Twin (دو سیلندر L شکل) داشت. همین پیشرانه به امضای دوکاتی تبدیل شد و سیستم سوپاپ دسدرومیک که در این مدل به شهرت رسید، هنوز هم در محصولات مدرن این شرکت استفاده می‌شود.

۷۵۰ اسپرت را می‌توان جد معنوی مدل‌های مشهوری مانند ۹۰۰SS و ۸۵۱ دانست. قلب تپنده این ایتالیایی کلاسیک، یک پیشرانه ۷۴۸ سی‌سی L-Twin است که قدرتی معادل ۶۲ اسب بخار را در دور موتور ۸ هزار rpm تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعته به چرخ عقب منتقل می‌شود. نکته جالب‌توجه، محل قرارگیری دسته‌دنده در سمت راست و الگوی تعویض دنده (یک بالا، چهار پایین) است که یادگاری از دوران پیش از استانداردسازی جهانی محسوب می‌شود. شاسی نیز با بهره‌گیری از سیستم تعلیق کامل مارزوکی و رینگ‌های پره‌ای بورانی، در زمان خود یک مجموعه بسیار توانمند بود.

وزن خشک این موتورسیکلت تنها ۱۸۳ کیلوگرم است که به چابکی فوق‌العاده آن کمک می‌کند. این نمونه خاص که به حراج گذاشته شد، در طول عمر خود به‌دقت بازسازی شده بود. بدنه آن دوباره رنگ‌آمیزی شده و سیستم ترمز جلو برای قدرت توقف بیشتر با یک کالیپر و سیلندر ترمز برمبو ارتقا یافته است. کاربراتورهای دل‌اورتو آن نیز به‌تازگی سرویس شده و باتری نو و روغن‌موتور تازه، آن را در بهترین شرایط فنی قرار داده بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.