آلایندگی خودروهای پلاگینهیبرید، پنج برابر بیشتر از انتظار!
تصویر پاک و دوستدار محیطزیستی که از خودروهای پلاگینهیبریدی در ذهن داریم، با یک واقعیت تلخ روبرو شده است. بر اساس یک پژوهش گسترده و جدید که توسط گروه «حملونقل و محیطزیست» انجام شده، این خودروها در شرایط رانندگی روزمره، تقریباً پنج برابر بیشتر از آمار رسمی اعلامشده دیاکسید کربن تولید میکنند. این تحقیق که با بررسی دادههای بیش از ۸۰۰ هزار خودرو صورت گرفته، نشان میدهد که میزان آلایندگی واقعی بسیاری از این خودروها تفاوت چندانی با خودروهای هیبرید خفیف یا حتی خودروهای کاملاً بنزینی ندارد؛ اما چرا خودروهایی که با هدف کاهش آلایندگی و با تکیه بر باتریهای بزرگ طراحی شدهاند، در عمل چنین عملکرد ناامیدکنندهای دارند؟
بخشی از مشکل به رفتار رانندگان بازمیگردد. بسیاری از مالکان خودروهای پلاگینهیبریدی، به دلیل فراموشی یا بیحوصلگی، خودروی خود را بهطور منظم شارژ نمیکنند و بیشتر از موتور بنزینی آن استفاده میکنند؛ اما تمام تقصیر متوجه راننده نیست. این مطالعه فاش میکند که حتی در صورت شارژ کامل، خودروها در شرایطی مانند شتابگیریهای متوسط، رانندگی در سربالایی یا هوای سرد، خیلی سریع موتور بنزینی را وارد مدار میکنند. درواقع، به نظر میرسد استانداردهای تست آلایندگی که سازمانهای دولتی برای صدور مجوز به این خودروها استفاده میکنند، با سناریوهای رانندگی در دنیای واقعی همخوانی ندارد. این موضوع، برخلاف رسوایی دیزلگیت که در آن تقلب نرمافزاری صورت گرفته بود، یک ضعف ساختاری در شیوهٔ آزمونها را نشان میدهد.
این شکاف میان آمار رسمی و عملکرد واقعی در حال افزایش است. درحالیکه در سال ۲۰۲۱، آلایندگی واقعی این خودروها حدود ۳.۵ برابر آمار رسمی بود، در جدیدترین بررسی، این اختلاف بهشدت افزایش یافته است. شرکتها بهطور میانگین آلایندگی ۲۸ گرم بر کیلومتر را ادعا میکنند اما تستهای مستقل عددی بهمراتب بالاتر، یعنی ۱۳۹ گرم بر کیلومتر را نشان میدهد. این مسئله نهتنها به محیطزیست آسیب بیشتری میزند، بلکه جیب مالکان را هم خالی میکند. هرچند قوانین سختگیرانهتری از سال آینده اجرایی خواهند شد اما گروه «حملونقل و محیطزیست» پیشبینی میکند که حتی با اجرای این قوانین، همچنان اختلاف قابلتوجهی میان آلایندگی واقعی و رسمی وجود خواهد داشت.