پیشرانه چهار سیلندر جدید فورد اسکورت کلاسیک با ردلاین ۱۰ هزار دور!
شرکت بریتانیایی بورهم از شاهکار مهندسی خود رونمایی کرده است. این یک پیشرانهٔ چهار سیلندر کوچک است که میتواند تا ۱۰ هزار rpm دور بگیرد و قدرتی خارقالعاده تولید کند. این پیشرانه که TEN-K نام دارد، با حجم ۲.۱ لیتر و وزن تنها ۸۵ کیلوگرم، قادر است ۳۲۶ اسب بخار قدرت تولید کند. برای دستیابی به چنین عملکردی، مهندسان از قطعات بیلت (قطعاتی که بجای ریختهگری، از یک تکه فلز جامد بهصورت کامل با ماشینکاری CNC ساخته میشوند) برای میللنگ، شاتونها و سایر اجزای کلیدی و همچنین از فناوری پرینت سهبعدی برای ساخت بلوک سیلندر استفاده کردهاند. پورتهای ورودی و خروجی با الهام از هندسهٔ موتورهای فرمول یک طراحی شده و هر سیلندر دریچه گاز مجزای خود را دارد.
این قلب تپندهٔ شگفتانگیز قرار است در پروژهٔ جدید بورهم یعنی بازآفرینی فورد اسکورت RS نسل اول استفاده شود. این شرکت قصد دارد تنها ۱۵۰ دستگاه از این خودرو را تولید کند که قیمت پایهٔ آن از حدود ۲۹۵ هزار پوند شروع میشود. بورهم این پروژه را یک کانتینیوماد (continumod) مینامد، به این معنی که بجای بازسازی نمونههای اصلی قدیمی، خودرو کاملاً از نو و بر اساس نقشههای اصلی ساخته میشود.
علاوه بر موتور TEN-K، یک پیشرانهٔ پایهٔ ۱.۸۵ لیتری با ۱۸۳ اسب بخار نیز قابل سفارش است که به یک گیربکس چهار سرعته دستی متصل میشود؛ اما خریدارانی که موتور قدرتمندتر را انتخاب کنند، از یک گیربکس پنج سرعته داگلگ (Dogleg نوعی گیربکس دستی که دنده یک در سمت چپ و پایین قرار دارد و دندههای دو و سه در یک خط مستقیم قرار میگیرند) بهرهمند خواهند شد. برای تکمیل این بستهٔ هیجانانگیز، هندسهٔ سیستم تعلیق بهینهسازی شده و محور عقب از آلومینیوم و تیتانیوم ساخته شده و به دیفرانسیل لغزش محدود مجهز است.
بورهم با حذف فرمان هیدرولیک، کنترل کشش و ترمز ضد قفل، تجربهٔ رانندگی کاملاً آنالوگ و خالص را هدف قرار داده است. هدف نهایی، رسیدن به وزن کلی تنها ۸۰۰ کیلوگرم برای این خودرو است. شرکت بورهم این پروژه را در دسامبر ۲۰۲۴ معرفی کرد و قصد دارد ساخت اولین نمونهٔ تولیدی را پیش از پایان سال جاری به اتمام برساند.