معرفی بنتلی کانتیننتال سوپراسپرتس؛ سبک‌تر و دیفرانسیل عقب با ۶۶۶ اسب بخار

شنبه 24 آبان 1404 - 07:00
مطالعه 5 دقیقه
بنتلی کانتیننتال سوپراسپرتس
بنتلی کانتیننتال سوپراسپرت جدید با حذف سیستم هیبریدی و بدون سامانهٔ چهارچرخ محرک، به سبک‌ترین کانتیننتال تاریخ تبدیل شده است.
تبلیغات

بنتلی برای اولین بار نام سوپراسپرتس (SuperSports) را در سال ۱۹۲۵ بر روی شاسی ۴.۵ لیتری خود معرفی کرد. این اولین مدل بنتلی بود که می‌توانست به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد و با موفقیت‌هایی که در مسابقات لمان در اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰ به دست آورد، به تثبیت بنتلی به‌عنوان یک مدعی جدی در حوزه خودروهای لوکس پرفورمنس کمک شایانی کرد. اکنون، دقیقاً ۱۰۰ سال پس‌ازآن تاریخ، نام سوپراسپرتس را احیا کرده است. این بار، این نام در قالب یک خودروی اسپرت قدرتمند، سبک (حداقل برای یک بنتلی)، با سیستم انتقال قدرت محرک عقب و بر اساس کانتیننتال GT کنونی بازگشته است.

بنتلی کانتیننتال GT سوپراسپرتس جدید از همان پیشرانه V8 توئین توربو آشنای گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کند که توانایی تولید ۶۶۶ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. برخلاف دیگر نسخه‌های کانتیننتال، در این مدل خبری از سیستم هیبریدی نیست و نیروی موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. سوپراسپرتس تنها در ۳.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند تا حداکثر سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد.

سوپراسپرتس تنها مدل کانتیننتال GT حال حاضر است که غیرهیبریدی بوده و همچنین از انتقال قدرت دیفرانسیل عقب استفاده می‌کند و به همین دلیل در مقایسه با همتایانی هیبریدی پیچیده‌تر خود، وزن قابل‌توجهی را از دست داده است. بنتلی این مدل را به‌عنوان سبک‌ترین کانتیننتال GT تا به امروز معرفی می‌کند، به‌طوری‌که وزن آن کمی کمتر از ۲ تن است؛ این میزان بیش از ۴۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از کانتیننتال GT اسپید است.

بنتلی برای انتقال تمام قدرت موتور به چرخ‌های عقب، از یک دیفرانسیل الکترونیکی لغزش محدود هوشمند استفاده کرده است. همچنین فاصله عرضی چرخ‌های عقب ۱۶ میلی‌متر بیشتر شده و سیستم توزیع گشتاور به همراه فرمان‌گیری چرخ‌های عقب به آن اضافه شده است. در همین حال، سیستم‌های فرمان، تعلیق و کنترل کشش نیز کاملاً کالیبره شده‌اند. سیستم تعلیق شامل دو جناغی در جلو و چند اتصالی در عقب، با سیستم آنتی‌رول الکترونیکی ۴۸ ولتی اختصاصی بنتلی هماهنگ شده است. این سیستم می‌تواند بادی‌رول را در کمتر از ۰.۳ ثانیه تشخیص داده و مهار کند.

بنتلی ادعا می‌کند که ترمزها با کالیپرهای ۱۰ پیستونه با دیسک‌های کربن سیلیکون کاربید ۴۴۰ میلی‌متری در جلو و کالیپرهای چهار پیستونه با دیسک‌های ۴۱۰ میلی‌متری در عقب، بزرگ‌ترین ترمزها در بین تمام خودروهایی تولید انبوه هستند. درمجموع، به گفتهٔ بنتلی، سوپراسپرتس جدید ۳۰ درصد سریع‌تر از کانتیننتال GT اسپید استاندارد پیچ‌ها را طی می‌کند و می‌تواند تا ۱.۳ جی شتاب جانبی را تحمل کند.

در بیرون نیز بنتلی ظاهر ساده را کنار گذاشته و با استفاده از اسپویلرها، رکاب‌ها، رینگ‌ها و باله‌ها که همگی برای کاهش وزن با فیبر کربن پوشانده شده‌اند، ظاهری جسورانه خلق کرده است. سپر جلوی جدید دارای اسپلیتر یکپارچه است و بزرگ‌ترین سپری است که تاکنون بر روی یک خودروی جاده‌ای بنتلی نصب شده است. این سپر با دو بالهٔ کوچک در دو طرف همراه است که به کاهش نیروی بالابرنده کمک می‌کنند. دیفیوزر عقب جدید، تم تهاجمی را در پشت خودرو ادامه می‌دهد، درحالی‌که اسپویلر ثابت یک‌تکه روی در صندوق عقب، ۳۰۰ کیلوگرم داون‌فورس بیشتری نسبت به کانتیننتال GT استاندارد تولید می‌کند.

سوپراسپرتس همچنین به رینگ‌های سبک‌وزن ۲۲ اینچ فورج‌کاری شده مجهز است که به‌طور خاص برای این خودرو با همکاری منثی ریسینگ یافته‌اند. کاهش وزن در داخل نیز ادامه یافته و بنتلی صندلی‌های عقب را به‌طور کامل حذف کرده است. حذف صندلی‌های عقب، حذف سیستم صوتی عقب، باریک‌تر کردن صندلی‌های جلو و حذف بخشی از عایق صوتی نیز به سبک‌سازی کمک کرده است. صندلی‌ها خود از نوع سبک و اسپرت هستند و در موقعیت پایین‌تری در خودرو قرار گرفته‌اند.

بنتلی کانتیننتال سوپراسپرتس
بنتلی کانتیننتال سوپراسپرتس
بنتلی کانتیننتال سوپراسپرتس
بنتلی کانتیننتال سوپراسپرتس

همان‌طور که انتظار می‌رود، کانتیننتال سوپراسپرتس مدلی تولید محدود است که تنها در 500 دستگاه ساخته می‌شود. ثبت سفارشات در مارس ۲۰۲۶ آغاز می‌شود و تولید آن نیز قرار است اواخر همان سال شروع شود. قیمت این مدل هنوز اعلام نشده اما انتظار افزایش قابل‌توجهی را نسبت به کانتیننتال GT کنونی با قیمت پایه حدود ۲۸۵ هزار دلار داریم.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.