معرفی موتورسیکلت لانگن لایت اسپید با قدرت ۱۸۵ اسب بخار!

شنبه 24 آبان 1404 - 08:00
مطالعه 4 دقیقه
جلوی موتورسیکلت اسپرت نیکد لانگن لایت اسپید
تنها ۱۸۵ دستگاه از موتورسیکلت تمام انگلیسی لانگن لایت اسپید تولید خواهد شد. قیمت پایه هر نمونه، ۵۸ هزار دلار خواهد بود.
تبلیغات

شرکت لانگن نسخه نهایی و تولیدی لایت‌اسپید را معرفی کرده است؛ موتورسیکلتی که پس از نمایش اولیه‌اش در سال ۲۰۲۳ اکنون تاییدیه تردد در جاده‌های بریتانیا را گرفته و امکان ثبت سفارش را برای مشتریان و علاقعه‌مندان خود فراهم کرده است. تولید این مدل به ۱۸۵ دستگاه محدود شده است. البته ظاهرا عدد ۱۸۵ برای سازنده این موتورسیکلت معنای خاصی داشته است چون برای قدرت، وزن و تیراژ هم از همان عدد استفاده کرده است: ۱۸۵ اسب‌بخار قدرت، ۱۸۵ کیلوگرم وزن و ۱۸۵ نمونه تولیدشده!

پیشرانه وی‌تویین ۱,۱۹۰ سی‌سی خنک‌شونده با مایع با طراحی روتاکس بیول وظیفه حرکت دادن بدنه لنگن را برعهده گرفته است. شاسی ترکیبی از یک فریم فضایی فولادی با استحکام بالا و بدنه فیبرکربنی تشکیل شده است. تعلیق از برند «اوهلینز» و سیستم ترمز با همکاری «HEL پرفورمنس» توسعه یافته است. بسته تجهیزات الکترونیکی شامل کنترل کشش، کروز کنترل، لانچ کنترل و کنترل وِیلی هم همه توسط تیم لانگن طراحی شده‌اند.

نسبت قدرت به وزن روی کاغذ به حدود ۱۰۰۰ اسب‌بخار بر تن می‌رسد اما لانگن تأکید می‌کند که تمرکز اصلی روی «حس سواری» است نه اعداد. لایت‌اسپید یک موتورسیکلت جاده‌ای پرفورمنس با راحتی سفرهای طولانی و چابکی یک اسپرت‌بایک توصیف می‌شود. طراحی آن از موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای دهه ۱۹۶۰ الهام گرفته ولی همان هیبت و استایل شناخته‌شده لانگن را حفظ می‌کند؛ بدنه‌ای کوتاه، جمع‌وجور و هدفمند.

هر دستگاه به‌صورت سفارشی در کارخانه لانگن در ویگان ساخته می‌شود و مشتری می‌تواند رنگ، پرداخت نهایی و جزئیات ظاهری را شخصا انتخاب کند. با پرداخت بیعانه هزار پوندی، نوبت ساخت قطعی می‌شود تا نخستین نمونه‌ها در تابستان ۲۰۲۶ به دست مشتریان برسند. صادرات به آمریکا و بازارهای دیگر نیز از اوایل ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد. لایت‌اسپید نخستین حضور عمومی خود را در نمایشگاه Motorcycle Live در NEC بیرمنگام از ۱۵ تا ۲۳ نوامبر ۲۰۲۵ تجربه می‌کند.

«کریس راتکلیف»، بنیان‌گذار لانگن، در خانواده‌ای بزرگ شد که موتور بخشی از زندگی روزمره بود. مادرش نخستین زن پیک‌موتوری منچستر بوده و پدرش در Cotton و سپس CCM کار می‌کرد؛ شرکتی که خود او بعدها نقشی مهم در آن داشت. راتکلیف پس از تحصیل در طراحی خودرو و مهندسی، در TVR کار کرد و سپس مدتی در صنعت نفت و گاز بود اما در سال ۲۰۱۰ دوباره به دنیای موتورسیکلت برگشت و در CCM به‌عنوان نخستین مهندس طراحی استخدام شد. او نقش مهمی در توسعه GP450 و سری اسپیت‌فایر داشت؛ پروژه‌هایی که شخصیت جدیدی به برند CCM بخشید و تجربه ساخت موتورسیکلت‌های «دارای هویت» را در او تقویت کرد. ردپای همان DNA هنوز هم در لایت‌اسپید دیده می‌شود.

این فلسفه بعدها پایه تأسیس لانگن در سال ۲۰۱۸ شد؛ شرکتی که راتکلیف پس از فروش خانه‌اش برای تأمین سرمایه راه‌اندازی کرد. اولین محصول آن، Two Stroke، به‌خاطر ترکیب مهندسی دقیق و طراحی کلاسیک توجه زیادی جلب کرد و بر این باور استوار بود که موتورسیکلت باید «با دست» ساخته شود و قطعات تا جای ممکن از داخل بریتانیا تهیه شود؛ لایت‌اسپید هم ادامه‌دهنده همین مسیر اما در قالبی پخته‌تر و قدرتمندتر به شمار می‌رود.

اگرچه هدف لانگن تولید انبوه نیست اما این رویکرد پاسخی است به علاقه فزاینده موتورسوارانی که به‌دنبال یک محصول «ساخته‌شده» هستند نه «مونتاژ‌شده». لایت‌اسپید پلی میان گذشته دودآبی دو‌زمانه لانگن و آینده پرفورمنس‌محور آن محسوب می‌شود؛ آینده‌ای که امسال با معرفی Langen LS12 Turbo با قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار (نسخه توربوشده همین موتور) به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد. نظر شما درباره این موتورسیکل‎ت‌های خاص چیست؟

جدول مشخصات اصلی موتورسیکلت لایت‌اسپید

نام محصول

لانگن لایت‌اسپید

پیشرانه

وی‌تویین ۱۱۹۰ سی‌سی، خنک‌شونده با مایع

قدرت

۱۸۵ اسب‌بخار

گشتاور

***

وزن خشک

۱۸۵ کیلوگرم

نسبت قدرت به وزن

۱۰۰۰ اسب‌بخار بر تن

سازنده موتور

طراحی: Rotax / ساخت: Buell / تنظیم نهایی: لنگن

شاسی

فریم فضایی فولاد کششی + بدنه فیبرکربن

تعلیق

Öhlins

ترمز

توسعه مشترک با HEL Performance

الکترونیک

کنترل کشش، کروزکنترل، لانچ کنترل، کنترل وِیلی

تیراژ تولید

۱۸۵ دستگاه

زمان تحویل

از تابستان ۲۰۲۶

قیمت

۴۴ هزار پوند (۵۸ هزار دلار امریکا)

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.