معرفی کوپرا لئون VZ TCR، هاچبک داغ پیست محور با ۳۲۵ اسب بخار
کوپرا با رونمایی از لئون VZ TCR، قدرتمندترین هاچبک دیفرانسیل جلوی تاریخ خود را به جهانیان معرفی کرد. این نسخه ویژه که با الهام از خودروهای مسابقهای تورینگ ساخته شده، با قدرت ۳۲۵ اسب بخار و تولید محدود به تنها ۴۹۹ دستگاه، ترکیبی بینظیر از هیجان پیست و کارایی روزمره را ارائه میدهد. قلب تپنده این هاچبک آتشین اسپانیایی، پیشرانه نامآشنای ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر گروه فولکسواگن با کد EA888 است که در این مدل، توانایی تولید ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این دقیقاً همان پیشرانهای است که در فولکسواگن گلف GTI ادیشن ۵۰ نیز استفاده شده است.
نیروی موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و یک دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی به چرخهای جلو منتقل میشود. این مشخصات فنی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۵.۶ ثانیه برای لئون VZ TCR ممکن میسازد. نکته جالبتوجه این است که کوپرا هیچگونه محدودکننده سرعتی روی این خودرو نصب نکرده و حداکثر سرعت آن را نامحدود اعلام کرده است.
ماهیت مسابقهای VZ TCR در جزئیات آن بهوضوح دیده میشود. صندلیهای عقب این خودرو قابلحذف هستند و یک توری ایمنی یکپارچه به همراه استرس بار در این بخش نصب شده است. صندلیهای جلوی اسپرت به کمربندهای ایمنی چهار نقطهای مجهز شدهاند و شماره سریال هر خودرو روی پنل در حک شده تا بر خاص بودن آن تأکید شود. رینگهای آلیاژی سبکوزن بهطور انحصاری برای این مدل طراحی شده و لاستیکهای پهنتر ۲۴۵ میلیمتری، چسبندگی فوقالعادهای را فراهم میکنند.
در بخش ظاهری نیز، اسپویلر بزرگ سقفی، اسپلیترهای جلو و عقب، قاب آینههای جانبی از جنس فیبر کربن مشکی، نشان VZ TCR روی در صندوق و لوگوی تیره کرومی کوپرا، چهرهای تهاجمی به این هاچبک بخشیدهاند. این پکیج با یک پوشش گرافیکی الهامگرفته از دنیای موتوراسپرت که شامل نوارهای مسیرنگ است، تکمیل میشود. برای مهار این قدرت، کوپرا از سیستم ترمز آکبونو با کالیپرهای شش پیستونه در جلو استفاده کرده است. سیستم تعلیق تطبیقی و چهار خروجی اگزوز با روکش مسی هم از دیگر ویژگیهای فنی برجسته این مدل هستند.
کوپرا لئون VZ TCR در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه خواهد شد اما پیش از آن، یک نسخه معمولیتر با نام لئون VZ در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ در بازارهای منتخب عرضه میشود. این مدل در ۱۵۰۰ دستگاه تولید خواهد شد و برخلاف برادر مسابقهای خود، دارای صندلیهای عقب و کمربندهای ایمنی استاندارد است. قیمت هیچکدام از این دو مدل هنوز اعلام نشده است اما انتظار میرود بهای آنها از مدل فعلی لئون VZ که در آلمان با قیمت پایه ۴۸,۷۶۵ یورو به فروش میرسد، بیشتر باشد.