شکایت گروهی از هیوندای به خاطر نقص فاجعهبار پیشرانه سانتافه
هیوندای با یک شکایت دستهجمعی جدید به دلیل نقص فاجعهبار موتور در برخی از مدلهای سانتافه روبرو شده است. مالکان ادعا میکنند موتور ۳.۳ لیتری V6 این خودرو موسوم به لامبدا II به شکلی ناگهانی و در کارکردهای پایین از کار میافتد و در مواردی، شکستن شاتون منجر به سوراخ شدن بلوک موتور میشود. این شکایت توسط زوجی به نامهای جیسون و الیسون برنز ثبت شده است. آنها یک هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۸ دستدوم را در سال ۲۰۱۹ با کارکرد حدود ۲۸ هزار کیلومتر خریداری کردند؛ اما در آوریل ۲۰۲۴ و درحالیکه خودرو تنها حدود ۱۲۹ هزار کیلومتر کار کرده بود، موتور آن ناگهان از کار افتاد. پس از بررسی خودرو، مشخص شد که یک سوراخ در بلوک موتور ایجاد شده است.
با وجود اینکه هیوندای پیشازاین در پی تحقیقات سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) گارانتی این موتورها را به ۱۵ سال یا ۲۴۰ هزار کیلومتر افزایش داده بود، نمایندگی از تعمیر یا تعویض رایگان موتور خودداری کرد. طبق اسناد شکایت، نمایندگی نهتنها وجود این گارانتی ویژه را از مالکان پنهان کرده، بلکه پس از شش ماه کشمکش، خودروی معیوب آنها را به قیمتی ناچیز خریده و یک خودروی جدید به قیمت حدود ۳۰ هزار دلار به آنها فروخته است. بر اساس متن شکایت، هیوندای و نمایندگی آن به مدت شش ماه، عمداً و با فریبکاری وجود گارانتی تمدیدشده را از شاکیان پنهان کردند تا از تعهدات پرهزینه خود شانه خالی کنند.
این پرونده ادعای پیشین NHTSA را به چالش میکشد. در نوامبر ۲۰۲۴، این سازمان درخواست برای تحقیق در مورد این موتورها را رد کرده و مدعی شده بود که نرخ شکایات پایین است و خرابیها عمدتاً در کارکردهای بالا رخ میدهد اما مورد خانواده برنز نشان میدهد که این نقص میتواند پیش از ۱۳۰ هزار کیلومتر نیز رخ دهد. در این شکایتنامه، هیوندای به تبلیغات دروغین و فریبنده، نقض قوانین حمایت از مصرفکننده و زیر پا گذاشتن گارانتی صریح و ضمنی متهم شده است. شاکیان به دنبال دریافت غرامت و همچنین صدور دستور دادگاه برای فراخوان تمامی خودروهای مجهز به این موتور معیوب هستند. این چندمین بار در سالهای اخیر است که هیوندای با چالشهای جدی در مورد کیفیت و دوام موتورهای خود ازجمله مواجه میشود و در سال ۲۰۱۷ نیز به خاطر نقص جدی و حتی آتش گرفتن موتورهای سری تتا II از این شرکت شکایت گروهی شد.