راز رکوردشکنی فروش شاسیبلندهای بزرگ جنرال موتورز در خاورمیانه چیست؟
جنرال موتورز با شاسیبلندهای غولپیکر خود در حال فتح بازار خاورمیانه است. این منطقه، بهغیراز آمریکا، تنها بازاری در جهان است که جنرال موتورز تمام سبد محصولات شاسیبلند فول سایز خود را در آن عرضه میکند و این استراتژی به موفقیت چشمگیری منجر شده است. آمارها نشان میدهد فروش این خودروها در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک جهش ۲۸ درصدی را تجربه کرده است. این موج موفقیت تمام شاسیبلندهای بزرگ برندهای زیرمجموعهٔ جنرال موتورز شامل شورلت تاهو و سابربن، جیامسی یوکان و کادیلاک اسکالید را در برگرفته و کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت به بزرگترین بازارهای این خودروها در منطقه تبدیل شدهاند. این روند صعودی حتی در ابتدای سال نیز قدرتمندتر بود؛ در سهماهه اول ۲۰۲۵، فروش کلی جنرال موتورز در خاورمیانه ۲۶ درصد افزایش یافت درحالیکه فروش شاسیبلندهای فول سایز با رشد خیرهکننده ۵۵ درصدی همراه بود.
این استقبال گرم دلایل متعددی دارد. این خودروها ترکیبی از قدرت، فضای داخلی وسیع و فناوریهای پیشرفته را ارائه میدهند که کاملاً با سلیقه و نیاز مشتریان در خاورمیانه همخوانی دارد. نکته جالبتوجه، تغییر در ترکیب جمعیتی خریداران است؛ مشتریان گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال به یکی از مخاطبان اصلی مدلهایی مانند تاهو و اسکالید تبدیل شدهاند و همزمان، افزایش قابلتوجهی در تعداد مالکان خانم و مهاجران آسیایی نیز مشاهده میشود. از سوی دیگر، سابقه ۹۹ ساله حضور جنرال موتورز در خاورمیانه، وفاداری عمیقی به برند ایجاد کرده است. این شرکت گزارش داده که در پنج سال گذشته، تعداد مشتریان ثابت در بخش خدمات پس از فروش، ۳۳ درصد افزایش یافته است. اقتصاد قدرتمند منطقه و علاقه ذاتی به خودروهای بزرگ و توانمند، شرایطی ایدهآل برای موفقیت این محصولات فراهم کرده است.
موفقیت جنرال موتورز اما تنها به شاسیبلندها محدود نمیشود. شورلت کوروت نیز در آگوست ۲۰۲۵ بهترین ماه فروش خود از سال ۲۰۱۵ تاکنون را در خاورمیانه به ثبت رساند. نسل جدید این خودرو با ترکیب موتور وسط، تصور خریداران بینالمللی از خودروهای اسپرت آمریکایی را متحول کرده و آن را از یک ماسل کار به رقیبی جدی برای سوپراسپرتها تبدیل کرده است. این روند نشان میدهد که در دورانی که بازارهای سنتی با چالش روبرو هستند، خودروسازان آمریکایی خاورمیانه را بهعنوان سرزمینی حاصلخیز برای رشد یافتهاند زیرا فروش فورد نیز فروش بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ در این منطقه دو برابر شده و به سریعترین برند در حال رشد در عربستان سعودی تبدیل شده است. به نظر میرسد ترکیب قدرت اقتصادی، تغییرات جمعیتی و علاقه به خودروهای قدرتمند در کشورهای حاشیۀ خلیجفارس، فرصتهایی فراتر از انتظار برای غولهای دیترویت فراهم کرده است.