نسل آینده مزدا ۳ چینی خواهد شد! پلتفرم چانگان زیر پوست برند ژاپنی
نسل بعدی خودروی محبوب و خوشنام مزدا ۳ ممکن است دیگر یک محصول صد درصد ژاپنی نباشد. شواهد و گزارشهای جدید، ازجمله ثبت تجاری نام مزدا 3e در اروپا و استرالیا، بهشدت به این گمانهزنی دامن زده که مزدا برای تولید جانشین این خودرو، به سراغ شریک چینی خود، یعنی گروه خودروسازی چانگان و برند زیرمجموعهٔ آن، دیپال خواهد رفت. این استراتژی برای مزدا تازگی ندارد و همانطور که پیشتر در مدل مزدا 6e شاهد بودیم، این خودروساز کوچک ژاپنی برای کاهش هزینههای هنگفت توسعه و تولید خودروهای برقی، به همکاری با شرکای چینی خود روی آورده است. به نظر میرسد مزدا ۳ نیز سرنوشت مشابهی پیدا کند و بر پایهٔ سدان جدید دیپال با کد L06 ساخته شود.
اگر این همکاری به حقیقت بپیوندد، مزدا 3e بهاحتمالزیاد از قوای محرکهٔ دیپال L06 بهره خواهد برد که در دو نسخه عرضه میشود. نسخهٔ اول یک مدل هیبریدی بردافزا است که از یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری در کنار یک موتور برقی با قدرت ۲۵۵ اسب بخار و باتری ۲۸.۳۹ کیلووات ساعتی استفاده میکند. این نسخه میتواند تا ۱۸۰ کیلومتر را بهصورت تمام برقی طی کند. نسخهٔ دوم، یک خودروی تمام برقی با یک موتور الکتریکی روی محور عقب است که ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید میکند. برای این مدل دو پکیج باتری ۵۶ و ۶۹ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که نسخهٔ بزرگتر بردی معادل ۶۷۰ کیلومتر را فراهم میکند.
یکی از تغییرات مهم در نسل جدید، افزایش ابعاد خواهد بود. پلتفرم دیپال L06 بهطور قابلتوجهی از مزدا ۳ فعلی بزرگتر است و این موضوع میتواند یکی از نقاط ضعف اصلی این خودرو، یعنی فضای تنگ سرنشینان عقب را برطرف کند. در داخل کابین نیز باید منتظر فضایی مدرنتر، با نمایشگرهای بزرگ و فناوریهایی مانند نمایشگر سربالای واقعیت افزوده و سیستمهای کمکراننده سطح دو پلاس با لیدار باشیم. با وجود استفاده از پلتفرم چینی، انتظار میرود ظاهر خودرو همچنان به زبان طراحی نمادین مزدا وفادار بماند و شاهد چراغهای باریک، جلوپنجرهٔ نورانی و خطوط سیال بدنه باشیم. بااینحال، باید در نظر داشت که در صورت تحقق این سناریو، عرضهٔ مزدا 3e در بازار آمریکای شمالی بعید به نظر میرسد و این خودرو رقیبی برای مدلهایی چون تسلا مدل ۳، هیوندای آیونیک 6 و بیوایدی سیل در بازارهای اروپایی و آسیایی خواهد بود.