کابوس موتور V6 توربوشارژ تویوتا با فراخوان بزرگ ۱۰۰ هزار دستگاهی
تویوتا بار دیگر زنگ خطر را برای مالکان خودروهای مجهز به موتور V6 توئین توربوی خود به صدا درآورد و فراخوان گستردهای را که پیشتر برای بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه پیکاپ تاندرا و شاسیبلند لکسوس LX اعلام کرده بود، گسترش داده است. اکنون، تعداد بیشتری از همین مدلها به همراه شاسیبلند جدید لکسوس GX نیز به این لیست اضافه شدهاند. مشکل اصلی، یک نقص فاجعهبار در فرآیند تولید است که میتواند منجر به ازکارافتادن کامل موتور شود. ماجرا بهظاهر ساده اما در عمل بسیار خطرناک است. بر اساس اسناد ارائه شده به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA)، مشکل از وجود برادههای فلزی در موتور نشأت میگیرد اما نه ذراتی که در اثر کارکرد عادی یا تعویض دیرهنگام روغن وارد موتور میشوند بلکه بقایای فلزی که از فرآیند ماشینکاری بلوک موتور در کارخانه بهجا ماندهاند. این ذرات ریز فلزی میتوانند وارد یاتاقانهای اصلی میللنگ شده و بهسرعت باعث تخریب یاتاقان و درنهایت، ازکارافتادن کل موتور شوند.
این فراخوان اکنون طیف وسیعتری از محصولات تویوتا و لکسوس را در برمیگیرد که شامل تویوتا تاندرا مدل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، لکسوس LX600 مدل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ و لکسوس GX مدل ۲۰۲۴ میشود. نکته مهم این است که به نظر میرسد مدلهای هیبریدی مانند تویوتا تاندرا i-Force Max و لکسوس LX700h که از نسخهای مشابه از همین موتور استفاده میکنند، شامل این فراخوان نمیشوند. همچنین، موتورهایی که پس از آوریل ۲۰۲۴ تولید شدهاند، به دلیل بهبود فرآیندهای تولید، از این مشکل مصون هستند.
تویوتا هنوز راهحل نهایی برای این مشکل را اعلام نکرده است. محتملترین سناریو، تعویض کامل موتور برای خودروهای مشمول است. بااینحال، پیشازاین فراخوان، برخی مشتریان که با مشکلات مشابهی مواجه شده بودند، یک نیمموتور (شامل بلوک سیلندر، میللنگ و پیستونها) دریافت کرده بودند. احتمال دیگر، تعویض تنها یاتاقان معیوب است که هرچند فرآیندی پیچیده است اما هزینهٔ کمتری نسبت به تعویض بیش از ۱۰۰ هزار موتور خواهد داشت. تویوتا اعلام کرده است که اطلاعرسانی اولیه به مالکان از اوایل ژانویه آغاز خواهد شد و پس از مشخص شدن راهحل قطعی، نامهٔ دیگری برای آنها ارسال میشود تا برای انجام تعمیرات به نمایندگیها مراجعه کنند.