برای اولین بار، فروش شیائومی YU7 در چین از تسلا مدل Y سبقت گرفت

یک‌شنبه 25 آبان 1404 - 19:00
مطالعه 3 دقیقه
سبقت فروش شیائومی از تسلا
برای اولین بار، فروش شاسی‌بلند شیائومی YU7 در چین از تسلا مدل Y پیشی گرفت و ماه اکتبر را به یکی از بدترین ماه‌های تسلا در سال‌های اخیر تبدیل کرد.
تبلیغات

شیائومی که به‌تازگی وارد صنعت خودروسازی شده، برای اولین بار موفق شد در آمار فروش ماهانه از تسلا پیشی بگیرد. شاسی‌بلند برقی جدید این شرکت یعنی YU7 در ماه اکتبر در چین فروش بیشتری نسبت به رقیب اصلی خود، تسلا مدل Y تجربه کرد و زنگ خطر را برای امپراتوری ایلان ماسک به صدا درآورد. این رویداد نه‌تنها یک پیروزی بزرگ برای شیائومی است بلکه نشانه‌ای از تغییرات عمیق در پویایی بازار و چالشی جدی برای سلطهٔ بی‌چون‌وچرای تسلا محسوب می‌شود. این موفقیت شیائومی دور از انتظار نبود. پیش‌ازاین، سدان برقی این شرکت با نام SU7 نیز توانسته بود از تسلا مدل ۳ عبور کند و حالا شاسی‌بلند YU7 این روند را تکمیل کرده است.

شیائومی اعلام کرد که در ماه اکتبر به رکورد فروش ۴۸٬۶۵۴ دستگاه دست یافته که از این میان، ۳۳٬۶۶۲ دستگاه متعلق به مدل YU7 بوده است. این رقم در حالی ثبت می‌شود که مجموع تحویل تسلا (شامل مدل Y و مدل ۳) در همین ماه در بازار چین تنها ۲۶٬۰۰۶ دستگاه بود. ماه گذشته یکی از بدترین دوره‌ها برای تسلا در چین بود. فروش این شرکت در بازار پررونق چین نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۲ رسید. نگاهی به آمار کلی نیز وضعیت نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد؛ فروش تسلا در چین از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه اکتبر، ۸.۴ درصد کاهش سالانه را تجربه کرده است که جبران آن در دو ماه باقی‌مانده تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. البته طرفداران تسلا معمولاً به این نکته اشاره می‌کنند که تحویل خودروهای این شرکت در ابتدای هر سه‌ماهه به دلیل تمرکز بر صادرات از کارخانه گیگافکتوری شانگهای، کاهش می‌یابد.

اگرچه صادرات تسلا در ماه اکتبر با ۳۵٬۴۹۱ دستگاه به بالاترین حد خود از نوامبر ۲۰۲۳ رسید اما این موضوع نیز نمی‌تواند تصویر کلی را تغییر دهد. آمارها نشان می‌دهد که صادرات تسلا در ده‌ماهه نخست سال جاری میلادی نیز با افت ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است. به نظر می‌رسد تسلا در حال از دست دادن میدان رقابت به رقبای نوظهور و تشنهٔ خود است. در شرایطی که این شرکت پس از پروژه ناموفق سایبرتراک، مدل جدیدی در دست توسعه ندارد و به‌روزرسانی‌های خانواده S3XY آن نیز بسیار جزئی بوده‌اند، شرکت‌هایی مانند شیائومی با سرعت در حال نوآوری و عرضهٔ محصولاتی جذاب‌تر هستند. حتی مدل جدیدتر تسلا یعنی مدل Y L با فاصله محوری بیشتر، تنها دو ماه پس از عرضه، جذابیت خود را برای مشتریان چینی از دست داده و این موضوع، آیندهٔ تسلا را در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در هاله‌ای از ابهام فروبرده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.