معرفی امجی ۴ آنشین ادیشن، اولین خودروی تولیدی با باطری نیمه جامد
شرکت خودروسازی سایک قصد دارد از طریق برند امجی خود، در نمایشگاه خودروی گوانگژو در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۴ (۲۱ نوامبر ۲۰۲۵)، از نسخهٔ ویژهای از هاچبک برقی این برند با نام MG4 Anxin Edition رونمایی کند. این خودرو نه یک فیسلیفت ساده، بلکه یک جهش فناورانه است زیرا اولین خودروی برقی تولید انبوه جهان با باتری نیمه جامد مجهز محسوب میشود و آیندهٔ صنعت خودرو را یک قدم به جلو میبرد. این پکیج باتری پیشرفته که حاصل همکاری مشترک سایک و شرکت «انرژی چینگتائو» است، بر پایهٔ لیتیوم یون با کاتد منگنزی ساخته شده و بر اساس استاندارد CLTC، بردی معادل ۵۳۰ کیلومتر را برای این خودرو فراهم میکند. این فناوری، نویدبخش چگالی انرژی بالاتر و پایداری حرارتی بهتر نسبت به باتریهای لیتیوم-یون متداول است.
نکتهٔ جالب اینجاست که ظرفیت باتری با ۵۳.۹۵ کیلووات ساعت، دقیقاً مشابه نسخهٔ لیتیوم آهن فسفات قبلی با برد ۵۳۰ کیلومتر است اما استفاده از فناوری نیمه جامد، وزن خالص خودرو را با ۱۵ کیلوگرم افزایش به ۱۵۰۰ کیلوگرم رسانده است. نیروی محرکهٔ این مدل از یک موتور برقی در جلو تأمین میشود که ۱۶۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳ ثانیه ممکن میسازد. از نظر ظاهری، نسخهٔ آنشین تفاوتی با مدلهای فعلی MG 4 ندارد و همان طراحی هاچبک عضلانی با الهام از رودستر سایبرستر را حفظ کرده است.
در داخل کابین اما شاهد یک تحول بزرگ هستیم. نمایشگر مرکزی از ۱۲.۳ اینچ به ۱۵.۶ اینچ ارتقا یافته، دکمههای فیزیکی زیر آن حذف شدهاند و اهرم تعویض دندهٔ چرخان جای خود را به یک اهرم روی ستون فرمان داده است. افزودن یک پد شارژر بیسیم ۵۰ واتی و بهرهگیری از سیستم کابین هوشمند MG–Oppo با تراشهٔ اسنپدراگون ۸۱۵۵، از دیگر تغییرات مهم فضای داخلی هستند. باتریهای نیمه جامد، ترکیبی از الکترولیتهای جامد و مایع هستند که در آن، مواد جامد بیش از ۹۰ درصد ساختار را تشکیل میدهند. این ساختار ضمن افزایش ایمنی و چگالی انرژی، با خطوط تولید فعلی باتریها نیز سازگار است.