زنگ خطر برای مزدا ۳ با کاهش فروش و آینده‌ای نامعلوم

چهارشنبه 28 آبان 1404 - 08:00
مطالعه 3 دقیقه
مزدا 3
فروش مزدا ۳ با سقوطی نزدیک به ۶۰ درصد، زنگ‌های خطر را برای این خودرو محبوب ژاپنی به صدا درآورده و احتمال خاتمه تولید را مطرح کرده است.
تبلیغات

آیندهٔ مزدا ۳ در هاله‌ای از ابهام فرورفته است. آمار فروش ماه اکتبر شرکت مزدا در آمریکای شمالی، خبری تلخ برای این خودرو داشت زیرا فروش سدان و هاچ‌بک مزدا ۳ در این ماه با سقوط تکان‌دهندهٔ ۵۸.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به تنها ۱,۴۴۰ دستگاه رسید. این آمار ناامیدکننده، در کنار چالش‌هایی چون قدیمی شدن پلتفرم و تعرفه‌های سنگین واردات، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا مزدا ۳ نیز به سرنوشت برادر بزرگ‌ترش، مزدا ۶ دچار و از خط تولید خارج خواهد شد؟ برای درک عمق این بحران، کافی است بدانیم که هوندا سیویک، رقیب مستقیم مزدا 3 در همین ماه موفق به فروش ۱۷,۹۰۷ دستگاه شده است. این شکاف عظیم نشان می‌دهد که مزدا ۳، با تمام شایستگی‌هایش در طراحی داخلی، ظاهر جذاب و دینامیک رانندگی لذت‌بخش، در حال از دست دادن میدان رقابت است. فروش مدل سدان با افت ۶۲.۶ درصدی و مدل هاچ‌بک با کاهش ۴۹.۷ درصدی، گواهی بر این مدعا است.

سه دلیل اصلی باعث شده است خودروی محبوب و جذابی مثل مزدا ۳ به این نقطه برسد. دلیل اول، افزایش سن خودرو و رقابت شدید در این بخش از بازار است. نسل چهارم مزدا ۳ که تولید آن از سال ۲۰۱۹ آغاز شده، اکنون یکی از قدیمی‌ترین گزینه‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود. با وجود طراحی زیبا و ماندگار، این خودرو از سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفت عمده‌ای تجربه نکرده و در برابر رقبای تازه‌نفسی مانند هوندا سیویک، کیا K4 و نیسان سنترا، جذابیت کمتری دارد. علاوه‌ بر این، نبود گزینهٔ پیشرانهٔ هیبریدی، به پاشنهٔ آشیل بزرگ‌تری برای مزدا ۳ در بازار امروز تبدیل شده است. عامل دیگری که بر سرنوشت مزدا ۳ سایه افکنده، تعرفه‌های واردات است. این خودرو به همراه شاسی‌بلند CX-30 در مکزیک تولید و به آمریکا صادر می‌شود و بنابراین، مشمول تعرفهٔ ۲۳ درصدی خواهد بود. این موضوع باعث شده مزدا تولید مدل‌های کم‌سود خود از ژاپن و مکزیک را کاهش داده و در عوض، روی شاسی‌بلندهای پرسودتری مانند CX-70 و CX-90 تمرکز کرده است.

علاوه بر این، تصمیم شرکت برای اولویت دادن به شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر و سودآورتر، به‌طور مستقیم بر مدل‌های کوچک‌تری مانند مزدا ۳ تأثیر گذاشته و کاهش تولید و عرضه، خود به افت فروش دامن زده است. درمجموع، مشاهدهٔ چنین آمار فروش ضعیفی برای خودروی توانمندی مانند مزدا ۳ ناامیدکننده است. در حال حاضر، هیچ خبری از نسل جدید نیست و به نظر می‌رسد این خودرو برای بقا حداقل به یک بازنگری اساسی نیاز دارد. با توجه به سرنوشت خودروهایی مانند فورد فوکوس و فولکس‌واگن گلف در این بازار، بسیاری نگرانند که مزدا ۳ نیز به همان مسیر قدم بگذارد و نهایتاً از خط تولید کنار برود. این در حالی است که اخیراً گزارشاتی هم به ساخت نسل بعدی این خودرو بر اساس پلت‌فرم چانگان دیپال اشاره داشته است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.