زنگ خطر برای مزدا ۳ با کاهش فروش و آیندهای نامعلوم
آیندهٔ مزدا ۳ در هالهای از ابهام فرورفته است. آمار فروش ماه اکتبر شرکت مزدا در آمریکای شمالی، خبری تلخ برای این خودرو داشت زیرا فروش سدان و هاچبک مزدا ۳ در این ماه با سقوط تکاندهندهٔ ۵۸.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به تنها ۱,۴۴۰ دستگاه رسید. این آمار ناامیدکننده، در کنار چالشهایی چون قدیمی شدن پلتفرم و تعرفههای سنگین واردات، این پرسش را مطرح میکند که آیا مزدا ۳ نیز به سرنوشت برادر بزرگترش، مزدا ۶ دچار و از خط تولید خارج خواهد شد؟ برای درک عمق این بحران، کافی است بدانیم که هوندا سیویک، رقیب مستقیم مزدا 3 در همین ماه موفق به فروش ۱۷,۹۰۷ دستگاه شده است. این شکاف عظیم نشان میدهد که مزدا ۳، با تمام شایستگیهایش در طراحی داخلی، ظاهر جذاب و دینامیک رانندگی لذتبخش، در حال از دست دادن میدان رقابت است. فروش مدل سدان با افت ۶۲.۶ درصدی و مدل هاچبک با کاهش ۴۹.۷ درصدی، گواهی بر این مدعا است.
سه دلیل اصلی باعث شده است خودروی محبوب و جذابی مثل مزدا ۳ به این نقطه برسد. دلیل اول، افزایش سن خودرو و رقابت شدید در این بخش از بازار است. نسل چهارم مزدا ۳ که تولید آن از سال ۲۰۱۹ آغاز شده، اکنون یکی از قدیمیترین گزینهها در کلاس خود محسوب میشود. با وجود طراحی زیبا و ماندگار، این خودرو از سال ۲۰۱۹ فیسلیفت عمدهای تجربه نکرده و در برابر رقبای تازهنفسی مانند هوندا سیویک، کیا K4 و نیسان سنترا، جذابیت کمتری دارد. علاوه بر این، نبود گزینهٔ پیشرانهٔ هیبریدی، به پاشنهٔ آشیل بزرگتری برای مزدا ۳ در بازار امروز تبدیل شده است. عامل دیگری که بر سرنوشت مزدا ۳ سایه افکنده، تعرفههای واردات است. این خودرو به همراه شاسیبلند CX-30 در مکزیک تولید و به آمریکا صادر میشود و بنابراین، مشمول تعرفهٔ ۲۳ درصدی خواهد بود. این موضوع باعث شده مزدا تولید مدلهای کمسود خود از ژاپن و مکزیک را کاهش داده و در عوض، روی شاسیبلندهای پرسودتری مانند CX-70 و CX-90 تمرکز کرده است.
علاوه بر این، تصمیم شرکت برای اولویت دادن به شاسیبلندهای بزرگتر و سودآورتر، بهطور مستقیم بر مدلهای کوچکتری مانند مزدا ۳ تأثیر گذاشته و کاهش تولید و عرضه، خود به افت فروش دامن زده است. درمجموع، مشاهدهٔ چنین آمار فروش ضعیفی برای خودروی توانمندی مانند مزدا ۳ ناامیدکننده است. در حال حاضر، هیچ خبری از نسل جدید نیست و به نظر میرسد این خودرو برای بقا حداقل به یک بازنگری اساسی نیاز دارد. با توجه به سرنوشت خودروهایی مانند فورد فوکوس و فولکسواگن گلف در این بازار، بسیاری نگرانند که مزدا ۳ نیز به همان مسیر قدم بگذارد و نهایتاً از خط تولید کنار برود. این در حالی است که اخیراً گزارشاتی هم به ساخت نسل بعدی این خودرو بر اساس پلتفرم چانگان دیپال اشاره داشته است.