نسل جدید وسپا پریماورا و اسپریت S؛ جهشی آرام اما منطقی
در نمایشگاه EICMA هفته گذشته، شرکت وسپا از برنامه خود برای پیشبرد سال ۲۰۲۶ رونمایی کرد. همین موضوع نگاهها را دوباره به دو مدل شناختهشده پریماورا و اسپریت S این برند ایتالیایی جلب کرد. وسپا همزمان با آغاز جشنهای هشتادمین سال فعالیت خود را نیز با معرفی یک سری ویژه به نام 80th Edition جشن گرفت تا راه را برای تغییرات تکنولوژیک و درعینحال نمایش حفظ اصالت برند خود باز کند.
وسپا همیشه در زمینه سبک و ظرافت حرفهای زیادی برای گفتن داشته و شاید همین دو ویژگی مهمترین دلیل محبوبیت جهانی آن باشد. این خصوصیات همچنان در مدلهای ۲۰۲۶ هم پررنگ دیده میشوند؛ بهویژه در نسل تازه پریماورا و اسپریت S که در مرکز توجه قرار گرفتهاند. هر دو مدل که با پیشرانههای احتراقی بنزینی عرضه میشوند، در سه نسخه ۵۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سیسی تولید خواهند شد و در ساختار فنی، کاربری و طراحی آنها تغییرات قابلتوجهی اعمال شده است.
مهمترین تحول در نسل تازه پریماورا و اسپریت S، جایگزینی ترمز کاسهای عقب با یک دیسک ۲۲۰ میلیمتری فولادی است که اکنون به همراه یک کالیپر دو پیستونه در بخش عقب قرار میگیرد و سیستم ترمز مدلهای جدید را قدرتمندتر و قابلاطمینانتر میکند. علاوه بر این، چرخهای ۱۲ اینچی تازه برای هر دو مدل معرفی شده و هویت بصری آنها را مدرنتر کرده است. وسپا اسپریت S همچنین یک خروجی هوای پنجپر جدید روی پنل کناری سمت چپ خود دارد که به شکل اختصاصی برای این مدل طراحی شده است؛ درحالیکه یک نشان تازه روی گلگیر جلوی پریماورا جا خوش کرده که با اصلاحات ظریف طراحی، ظاهر کلاسیک آن را منسجمتر و شیکتر نشان میدهد.
وسپا بار دیگر قلاب جمعشونده مخصوص حمل کیف را در تمام نسخههای پریماورا و اسپریت S قرار داده است؛ قلابی که در زیر فرمان پنهان شده و طبق گفته شرکت سازنده برای آویزان کردن کیف دستی یا وسایل کوچک روزمره در محیطهای شهری کارایی بالایی دارد. این ویژگی ساده اما مهم، یکی از وجوه کاربردی وسپا محسوب میشود که همیشه مورد توجه کاربران قرار میگرفته است.
در کنار این تغییرات، سیستم استارت بدون کلید نیز برای تمام مدلهای بالاتر از ۵۰ سیسی در نظر گرفته شده و تجربه روشنکردن و استفاده از این وسیله مینیمال را راحتتر کرده است. داشبورد کاملا جدید با فناوری نمایشگر LCD نیز در هر دو مدل بهکار رفته که نسبت به نسخههای قبلی، امکانات نمایشی مدرنتر و خواناتری را ارائه میدهد. وسپا اعلام کرده که نسخههای برقی پریماورا و اسپریت S نیز در دستور کار این شرکت قرار دارند که برای ایجاد تجربه مالکیت و کاربری راحتتر از باتریهای قابلجداسازی بهرهمند خواهد شد.
وسپا به اصلاحات فنی و ظاهری یادشده بسنده نکرده و رنگهای جدیدی را برای کلاه کاسکت باز «Argentario» خود معرفی کرده که با رنگهای استفادهشده در مدلهای پریماورا و اسپریت S هماهنگی قابلتوجهی دارد. سه رنگ آبی جدید، سبز سینابار و بژ براق برای این کلاهها ارائه شده تا افرادی که علاقه دارند ظاهر و تجهیزاتشان با اسکوترشان هماهنگ باشد، حالا گزینههای بیشتری در اختیار داشته باشند.
وسپا در سال ۲۰۲۶ هشتاد ساله میشود و برای این رویداد بزرگ، از ۲۵ تا ۲۸ ژوئن جشنهایی را در شهر رم برنامهریزی کرده است. بخشی از این جشنها معرفی یک سری ویژه برای هشتادمین سال است که بر پایه مدلهای پریماورا و GTS عرضه خواهد شد. این نسخهها با طرحی یکسان ارائه میشوند و رنگ جدید «وِرده پاستِلو» یا همان سبز پاستلی روی بدنه هر دو مدل دیده میشود. طرح ویژه سالگرد کل بدنه اسکوتر را پوشش میدهد و حتی تا چرخها نیز امتداد پیدا میکند تا ظاهر خاص و یکپارچهای ایجاد شود. برای آشنایی بیشتر با این مدل مقاله «نسخه خاص وسپا به مناسبت هشتاد سالگی این موتورسیکلت تاریخی» را مطالعه کنید.
مجموعه این تغییرات نشان میدهد وسپا تلاش کرده تا ضمن حفظ هویت کلاسیک خود، مدلهای ۲۰۲۶ را با نیازهای روز کاربران هماهنگ کند؛ از ارتقای سیستمهای فنی گرفته تا ارائه نسخههای برقی و امکانات روزمرهتر. با نزدیکشدن به سالگرد هشتاد سالگی، برند ایتالیایی بار دیگر یادآوری میکند که تجربه سواری روی یک وسپا فقط یک جابهجایی ساده نیست، بلکه بخشی از یک سبک زندگی است؛ سبکی که به این زودیها از مد نخواهد افتاد. نظر شما درباره محصولات تازه وسپا چیست؟