معرفی جیپ ریکان، همتای برقی رانگلر با ۶۵۰ اسب بخار قدرت
جیپ با رونمایی از ریکان رسماً وارد دنیای ماجراجوییهای تمام برقی شد. این شاسیبلند جانسخت، اولین محصول کاملاً الکتریکی جیپ است که نشان معتبر آفرود Trail Rated را دریافت میکند و با قدرت ۶۵۰ اسب بخار و شتابی در حد خودروهای اسپرت، قصد دارد تعریف جدیدی از بیراههنوردی پاک ارائه دهد. مدل پایهٔ این خودرو با قیمت ۶۵ هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد. ریکان روی پلتفرم STLA Large ساخته شده یعنی همان معماری که در جیپ واگنییر S نیز به کار رفته است. بااینحال، ریکان با تمرکز کامل بر تواناییهای خارج از جاده، مسیری کاملاً متفاوت را دنبال میکند و به نظر میرسد جیپ با عرضه این محصول در شرایطی که تقاضای بازار خودروهای برقی کمی کند شده، ریسک بزرگی را پذیرفته است.
نیروی محرکه جیپ ریکان از دو موتور برقی تأمین میشود که رویهم ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. این اعداد به ریکان اجازه میدهند تا تنها در ۳.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. پکیج باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی آن نیز با هر بار شارژ کامل، پیمایشی در حدود ۴۰۰ کیلومتر را فراهم میکند که البته در مقایسه با برد ۴۷۳ کیلومتری واگنییر S، اندکی کمتر است و این هزینهای است که برای دستیابی به تواناییهای آفرود واقعی پرداخت شده است.
ریکان برای کسب نشان Trail Rated جیپ به مجموعهای از تجهیزات تخصصی آفرود مجهز شده است. مدل اولیه که با نام موآب عرضه میشود، دارای لاستیکهای ۳۳ اینچی، قفل دیفرانسیلهای قابل انتخاب، حالتهای رانندگی Selec-Terrain (شامل حالت انحصاری سنگنوردی) و صفحات محافظ فولادی برای باتری است. برخلاف رانگلر که از محورهای صلب استفاده میکند، ریکان به سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب مجهز شده که نویدبخش راحتی بیشتر در رانندگیهای جادهای است. بااینحال، در مقایسه با رنگلر، ریکان در برخی زمینهها ضعیفتر عمل میکند. برای مثال، ارتفاع آن از سطح زمین ۲۳۱ میلیمتر است که از ارتفاع ۲۸۲ میلیمتری رنگلر موآب کمتر است. زوایای حمله و خروج آن نیز بهاندازه برادر بنزینیاش تهاجمی نیست.
از نظر ظاهری، ریکان با بدنهٔ جعبهای و جلوپنجرهٔ عمودی خود کاملاً یک جیپ اصیل به نظر میرسد اما جزئیات مدرنی مانند حلقههای نورانی جلوپنجره و دستگیرههای در همسطح بدنه، چهرهای امروزی به آن بخشیدهاند. مهمتر از همه، مثل رانگلر، درها، شیشهٔ درب عقب و پنجرههای جانبی ریکان نیز بهراحتی جدا میشوند تا تجربهٔ رانندگی در طبیعت را به اوج برسانند.
درون کابین، یک نمایشگر عریض ۲۶ اینچی که از یک صفحه آمپر ۱۲.۳ اینچی و یک نمایشگر لمسی ۱۴.۵ اینچی تشکیل شده، خودنمایی میکند. این بزرگترین نمایشگر در تاریخ محصولات جیپ است و از سیستم اطلاعات و سرگرمی Uconnect 5 پشتیبانی میکند. از دیگر ویژگیهای جالب کابین میتوان به اپلیکیشن تخصصی Trails برای نمایش اطلاعات آفرود و جابجایی بلندگوهای سیستم صوتی آلپین به زیر صندلیها اشاره کرد تا هنگام برداشتن درها، کیفیت صدا افت نکند.
تولید جیپ ریکان برقی از اوایل سال آینده در کارخانه تولکای جیپ آغاز خواهد شد. قیمت نسخه اولیه موآب از ۶۵ هزار دلار شروع میشود اما انتظار میرود در آینده تیپهای ارزانتر با پیشرانههای ضعیفتر نیز به خط تولید اضافه شوند.