از این پس رانندگان کامیون هم امکان ثبت شکایت از شرکت های حمل و نقل را خواهند داشت
سازمان راهداری که اخیرا در پی ایجاد تغییر در برخی از قوانین خود است، حق تازهای را برای رانندگان کامیون قائل شده که شاید نیاز حقوقی بسیاری از کامیونداران و رانندگان بوده است. بر اساس اعلامیه رسمی سازمان یادشده از این پس رانندگان وسایلنقلیه سنگین میتوانند از طریق سامانه استعلام آنلاین رانندگان شکایتهای خود را ثبت و پیگیری کنند.
به این ترتیب امکان شکایت رانندگان از شرکتهای حملونقل هم فراهم میشود تا بتوانند بهطور مستقیم، تخلفات را به مراجع بالاتر گزارش کنند. شکایت راننده میتواند در زمینههای مختلف مانند دریافت کمسیونهای غیرقانونی، پرداخت نکردن کامل کرایه حمل بار و تمام امور مربوط به ارتباط دو طرف باشد. سازمان راهداری کشور اعلام کرده است که این اقدام در پی شفافسازی روابط مالی، حمایت از حقوق رانندگان و کاهش سواستفادههای احتمالی به وقوع پیوسته است.
امکان ثبت شکایت که در زیرین سند حمل در سامانه استعلام قرار گرفته، از تاریخ 30 شهریور 1404 به ادارات راهداری تمام استانهای کشور ابلاغ شده بوده است. در این ابلاغیه که از توسط عضو هیاتعامل و راهبر حقوقی آزادراهها،غلامحسین دغاغله، ارسال شده بود بر رسیدگی سریع به شکایتهای رانندگان تاکید شده است. همچنین آگاهسازی جمعی رانندگان از این امکان در دستور کار قرار دارد.
بنابراین تمام رانندگان خودروهای سنگین میتوانند پس از راهاندازی سامانه آنلاین یادشده بدون نیاز به حضور فیزیکی و مراجعه شخصی به ادارات، روند طولانی آن را با ثبت شکایت در این سامانه کوتاه کنند و بهگفته راهداری، روی افزایش شفافیت مالی و کاهش سواستفادههای احتمالی تاثیرگذار باشند.
راهداری در تلاش است با راهاندازی این سامانه و الزام رانندگان به ثبت تحویل بار در سامانه دریافت نوبت خود، امکان رصد مستقیم تخلفات و رسیدگی به جرائم احتمالی را بیشتر کند و به سازوکار میان دو طرف (رانندگان و شرکتها) انسجام بیشتری ببخشد. نظر شما درباره این قانون چیست؟ نقاط ضعف این طرح چه خواهد بود؟