بحران مالی در اینیوس با زیان سنگین و اخراج صدها نفر از کارکنان
اینیوس، خودروساز بریتانیایی که با شاسیبلند جانسخت گرنادیر رؤیای آفرود به سبک کلاسیک را زنده کرده بود، با چالشی جدی روبرو شده است. این شرکت اعلام کرده که قصد دارد چند صد نفر از کارکنان خود را تعدیل کند؛ خبری که با توجه به مجموع ۱,۷۰۰ نفری کارکنان اینیوس، نشان از یک بحران عمیق دارد. به گزارش گاردین، این تعدیل نیرو عمدتاً شامل کارکنان دفتری در شعب مختلف این شرکت در سراسر اروپا و بریتانیا میشود و به نظر میرسد کارخانه اصلی اینیوس در هامباخ فرانسه، از این تصمیم مصون مانده است.
ریشههای این بحران فراتر از بخش خودروسازی است. جیم راتکلیف، میلیاردر و بنیانگذار اینیوس، مالک شرکت پتروشیمی عظیم اینیوس هم هست که با بدهیهای سنگینی نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار دستوپنجه نرم میکند. این مشکلات مالی به بخش خودرو نیز سرایت کرده و اینیوس اتوموتیو در سال گذشته زیانی تقریباً ۴۰۰ میلیون دلاری را به ثبت رسانده است. تعرفههای گمرکی در ایالاتمتحده که بزرگترین بازار گرنادیر محسوب میشود، ضربهٔ دیگری به فروش این خودروی گرانقیمت و خاص وارد کرده است.
این اخبار در حالی منتشر میشود که محصولات اینیوس، یعنی شاسیبلند گرنادیر و وانت کوارترمستر، با الهام از طراحی جعبهای و کلاسیک لندروور دیفندر و با بهرهگیری از پیشرانههای مدرن بامو، حس ماجراجویی اصیل آفرود را تداعی میکنند. کابین عجیب اما کاربردی این خودرو نیز طرفداران خاص خود را دارد. گرنادیر شاید خودرویی برای بازار انبوه نباشند اما طرفداران وفاداری برای خود دستوپا کرده است. باید دید آیا رؤیای خودرویی راتکلیف میتواند از این طوفان مالی جان سالم به درببرد یا خیر. هرچند خودروهای اینیوس برای پیمودن سختترین مسیرها ساخته شدهاند، به نظر میرسد مسیر پیش روی خودِ شرکت، از هر جادهٔ آفرودی ناهموارتر است.