ایلان ماسک، تسلا را به منفورترین خودروی برقی جهان تبدیل کرد

یک‌شنبه 2 آذر 1404 - 18:00
مطالعه 2 دقیقه
جنجال‌های تسلا و ایلان ماسک
یک نظرسنجی جهانی نشان می‌دهد تسلا به دلیل حواشی ایلان ماسک، به منفورترین سازنده خودروهای برقی در میان خریداران تبدیل شده است.
تبلیغات

یک نظرسنجی جهانی جدید نشان می‌دهد که تسلا اکنون به منفورترین برند خودروی برقی در جهان تبدیل شده است. این مطالعه فاش می‌کند که دلیل اصلی این رویگردانی، نه کیفیت محصولات بلکه مواضع سیاسی و حواشی تمام‌نشدنی مدیرعامل آن، ایلان ماسک، است. این یافته‌ها حاصل نظرسنجی «اتحادیه جهانی خودروهای برقی» از بیش از ۲۶ هزار مالک خودروی برقی در ۳۰ کشور جهان است. نتایج به‌طور واضح نشان می‌دهد که سیاست به یک عامل تعیین‌کننده در انتخاب یا عدم انتخاب یک برند خودرو تبدیل شده است. در میان کسانی که به دلایل سیاسی از برندهای خاصی دوری می‌کنند، ۴۱ درصد به‌طور مشخص از تسلا نام برده‌اند.

اگرچه این مطالعه به‌طور مستقیم به مسائل سیاسی خاصی اشاره نکرده اما نمی‌توان جنجال‌های اخیر ایلان ماسک را نادیده گرفت. فعالیت‌های او در شبکه‌های اجتماعی، درگیری‌های آنلاین و اظهارنظرهای بحث‌برانگیز، بسیاری از طرفداران سابق این برند را دل‌زده کرده است. درحالی‌که برخی مالکان می‌توانند میان خودرو و مدیرعامل آن تمایز قائل شوند، برای بسیاری دیگر، شخصیت ماسک به عاملی بازدارنده برای خرید محصولات تسلا تبدیل شده است. این احساسات در مناطق مختلف جهان متفاوت است. برای مثال، در کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، بریتانیا و نروژ، بیش از ۴۵ درصد از رانندگان خودروهای برقی اعلام کرده‌اند که از تسلا دوری می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که حتی در بازار خانگی تسلا و بزرگ‌ترین بازارهای خودروی برقی، این برند با چالش جدی روبرو است. در مقابل، در کشورهایی مانند هند و مجارستان، این رقم به ترتیب تنها ۲ و ۶ درصد است.

علاوه بر برندها، کشور سازنده نیز به یک فاکتور مهم برای خریداران تبدیل شده است. بر اساس این نظرسنجی، چین با ۱۲ درصد، در صدر لیست کشورهایی قرار دارد که خریداران از خرید خودروهای ساخت آن اجتناب می‌کنند. البته میزان پذیرش خودروهای چینی نیز بسته به منطقه و قدرت خرید مردم، تفاوت چشمگیری دارد. در بازارهای درحال‌توسعه که قیمت حرف اول را می‌زند، گزینه‌های اقتصادی چینی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند. به‌طورکلی، این نظرسنجی یک پیام روشن برای تمام خودروسازان دارد: در دنیای امروز، دیگر فقط مشخصات فنی مانند شتاب و ظرفیت باتری اهمیت ندارد. هویت برند، رفتار مدیران و جایگاه سیاسی یک شرکت، به‌اندازه عملکرد خودرو در تصمیم‌گیری خریداران نقش بازی می‌کند و سیاست می‌تواند به‌اندازه قدرت موتور، تعیین‌کننده باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.