افزایش قدرت و کارایی موتورهای بنزینی با سیستم تزریق آب نوآورانه پورشه
در دورانی که اکثر خودروسازان تمام تمرکز خود را روی توسعهٔ خودروهای برقی گذاشتهاند، پورشه بیسروصدا در حال کار روی فناوریهای پیشرفته برای موتورهای بنزینی است. این شرکت آلمانی با ثبت یک پتنت جدید برای سیستمی که تزریق آب به موتور را عیبیابی میکند، نشان داده که هنوز به آیندهٔ پیشرانههای بنزینی قدرتمند ایمان دارد. البته فناوری تزریق آب مفهوم جدیدی نیست. در این روش، مِهی بسیار رقیق از آب (یا ترکیبی از آب و متانول) به داخل محفظهٔ احتراق پاشیده میشود. این آب با تبخیر شدن، حرارت را جذب کرده و دمای ورودی هوا و محفظهٔ احتراق را کاهش میدهد. هوای خنکتر، چگالی و اکسیژن بیشتری دارد که به معنای قدرت بیشتر است. همچنین، محفظهٔ احتراق خنکتر، کمتر مستعد پدیدهٔ ناک زدن است و به مهندسان اجازه میدهد تا فشار بوست توربوشارژر و زمانبندی جرقهزنی را برای رسیدن به حداکثر توان، تهاجمیتر تنظیم کنند.
با وجود مزایای فراوان، این فناوری به دلیل یک چالش بزرگ تنظیم دقیق میزان آب تزریقی، هرگز به تولید انبوه نرسیده است. تزریق آب بسیار کم، تأثیر چندانی ندارد و تزریق بیشازحد میتواند به دلیل پدیدهٔ اثر چکش آبی به قطعات موتور آسیب برساند یا حتی منجر به هیدرولاک و از کار افتادن کامل موتور شود. مشکل دیگر این است که سیستمهای فعلی فقط در دور موتور بالا و تحت بار سنگین بهدرستی کار میکنند و عیبیابی آنها نیازمند رانندگی پرشتاب و خطرناک است. اینجاست که پتنت جدید پورشه وارد میدان میشود. بر اساس اسناد این پتنت، پورشه سیستمی را طراحی کرده که این شرایط را در یک خودروی هیبریدی بهصورت ثابت و در تعمیرگاه شبیهسازی میکند. این سیستم از موتورهای الکتریکی خودرو برای ایجاد بار مصنوعی روی موتور بنزینی استفاده میکند و دور موتور را بهصورت لحظهای بالا میبرد. بهاینترتیب، تکنسین میتواند عملکرد انژکتورهای آب را در شرایطی کاملاً مشابه با رانندگی واقعی بررسی و هرگونه نقصی را بهسرعت و با دقت تشخیص دهد.
این سیستم عیبیابی هوشمند میتواند بهصورت خودکار توسط دستگاه دیاگ یا بهصورت دستی توسط تکنسین (با فشردن پدال گاز) فعال شود. نتایج و خطاهای احتمالی نیز روی یک تستر خارجی در تعمیرگاه نمایش داده میشود. این نوآوری نشان میدهد که پورشه قصد دارد فناوری تزریق آب را از یک سیستم خاص برای خودروهای مسابقهای یا مدلهای تولید محدود مانند بامو M4 GTS، به یک ویژگی قابلاعتماد و استاندارد برای خودروهای تولیدی خود تبدیل کند. در دنیایی که بهسرعت به سمت الکتریسیته حرکت میکند، پورشه همچنان برای حفظ هیجان و کارایی موتورهای احتراقی تلاش میکند و این خبر خوبی برای علاقهمندان به دنیای خودرو است.