معرفی بایک ELMT، رقیب چینی جیپ رانگلر با الهام از رضوانی تانک!

سه‌شنبه 4 آذر 1404 - 20:00
مطالعه 3 دقیقه
بایک ELMT Max
بایک با رونمایی از کانسپت آفرود ELMT Max، ترکیبی از طراحی خشن رضوانی و ساختار باز جیپ رانگلر را به نمایش گذاشته است.
تبلیغات

برند بیجینگ متعلق به بایک در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۵ از یک کانسپت آفرود غول‌پیکر و جسورانه پرده‌برداری کرده است. این خودرو که رسماً ELMT Max نام دارد، با طراحی تهاجمی به سبک خودروهای رضوانی و ساختار بدون سقف و در شبیه جیپ رانگلر، توجه علاقه‌مندان به دنیای آفرود را به خود جلب کرده است. اگر وعده‌های بایک عملی شوند، این خودرو می‌تواند نگرانی‌های جدی برای بازیکنان باسابقه این حوزه مانند جیپ و حتی هامر برقی ایجاد کند.

طراحی ELMT Max با یک جلوپنجرهٔ سه‌بعدی منحصربه‌فرد تونلی همراه با چراغ‌های LED تطبیقی و ابعادی اغراق‌آمیز و خشن، خودنمایی می‌کند. ارتفاع زیاد از سطح زمین، اوورهنگ‌های کوتاه و لاستیک‌های غول‌پیکر، همگی از پتانسیل بالای آن برای بیراهه‌نوردی خبر می‌دهند. بااین‌حال، نمی‌توان شباهت انکارناپذیر آن به رضوانی تانک را نادیده گرفت. گرچه خودروسازان چینی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و دیگر خبری از کپی‌های بی‌کیفیت نیست اما الهام گرفتن از مدل‌های موفق جهانی همچنان در دستور کار آن‌ها قرار دارد.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های ELMT Max، حذف درها و سقف سنتی است که یادآور جیپ رانگلر است. مالکان می‌توانند برای عبور از مسیرهای صعب‌العبور، محافظ‌های در از جنس پلی‌کربنات و گلگیرهای جداشونده را روی خودرو نصب کنند. علاوه بر این، پشتی صندلی‌های عقب قابلیت جمع شدن به سمت سقف یا جلو را دارند تا فضای بار بیشتری فراهم شود. شاسی مونوکوک و سبک‌وزن خودرو نیز به‌صورت نمایان طراحی شده و رکاب‌های یکپارچه‌ای برای دسترسی به سقف روی آن تعبیه شده است.

بایک هنوز مشخصات فنی را اعلام نکرده اما گمانه‌زنی‌های آگاهانه حاکی از آن است که این خودرو به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو هیبریدی فعلی این شرکت مجهز خواهد شد که قدرتی بیش از ۴۰۰ اسب بخار تولید می‌کند. شاید این قدرت به‌پای رقبایی چون رانگلر ۳۹۲ یا برانکو رپتور نرسد اما برگ برندهٔ اصلی خودروهای چینی یعنی قیمت تمام‌شدهٔ بسیار پایین‌تر، به‌سرعت در حال تبدیل شدن به مزیت رقابتی اصلی آن‌ها است.

حتی اگر کانسپت ELMT Max هرگز به مرحله تولید انبوه نرسد، به‌خوبی مسیر آیندهٔ بایک را نشان می‌دهد. نسل بعدی آفرودرهای این شرکت، ماشین‌هایی ماجراجومحور خواهند بود که برای سبک زندگی خارج از جاده و با چاشنی هیجان و نمایش ساخته شده‌اند. اگرچه به دلیل محدودیت‌های واردات، این خودروها در بازارهایی مانند آمریکا عرضه نمی‌شوند اما چنین محصولاتی به‌خوبی دلیل تغییر نگرش جهانی نسبت به خودروهای چینی را توضیح می‌دهند. با ادامهٔ این روند، خودروسازان چینی به‌زودی به یک دردسر جدی برای برندهای محبوب جهانی تبدیل خواهند شد.

بایک ELMT Max
بایک ELMT Max
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.