معرفی پیشرانه تخت بیوایدی، رقیب چینی پیشرفته پورشه و سوبارو
بیوایدی با رونمایی از یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ تخت، گامی بزرگ در دنیای فناوری خودروهای هیبریدی برداشته است. این موتور که بهطور خاص برای پلتفرم پیشرفتهٔ e⁴ این شرکت طراحی شده، بهعنوان نخستین موتور تخت جهان شناخته میشود که در یک خودروی تولید انبوه پلاگینهیبریدی شده به کار رفته است. این قلب تپندهٔ جدید برای اولین بار در سدان لوکس یانگوانگ U7 به کار گرفته شده است. وظیفه اصلی این موتور در یانگوانگ U7، تولید برق برای موتورهای الکتریکی و شارژ باتریها است ولی در شرایط خاص میتواند نیروی خود را مستقیماً به محور عقب نیز منتقل کند.
کل این مجموعه قادر به تولید ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور است. این رویکرد نوآورانه، ترکیبی بهینه از بهرهوری و عملکرد را فراهم میکند. مهندسی این موتور تحسینبرانگیز است. طراحی تخت آن در مقایسه با موتورهای خطی معمولی، ارتفاع عمودی بسیار کمتری دارد و لرزشهای ذاتی را بهتر خنثی میکند که به بهبود چشمگیر صدا، لرزش و ارتعاش منجر میشود. بیوایدی برای دستیابی به حداکثر فشردگی و سکوت، از سیستم روغنکاری کارتل خشک و ساختارهای چندلایه برای کاهش نویز مکانیکی بهره برده است. نتیجه شگفتانگیز بوده است در دور آرام و بارهای سبک، صدای این موتور تنها حدود یک دسیبل بیشتر از موتورهای برقی است و حضور آن در رانندگی روزمره تقریباً نامحسوس خواهد بود.
گرچه طراحی موتورهای تخت یادآور برندهایی چون پورشه و سوبارو است ولی بیوایدی این معماری کلاسیک را برای استفاده در یک سیستم هیبریدی مدرن و فضای بسیار محدود محفظه موتور یانگوانگ U7 بهینهسازی کرده است. ارتفاع مجموعه موتور تنها ۴۲۰ میلیمتر است که به حفظ مرکز ثقل پایین و فضای جادار در کابین کمک میکند. این پلتفرم پیشرفته همچنین قابلیتهای رانندگی منحصربهفردی مانند حرکت خرچنگی و دور زدن درجا را ممکن میسازد. یانگوانگ U7 اوایل سال ۲۰۲۵ بهطور رسمی عرضه شد. مدل پلاگینهیبریدی آن با قیمت پایه ۸۵,۸۰۰ دلار و نسخه چهارنفره لوکستر با قیمت ۹۶,۷۰۰ دلار به فروش میرسد.