خداحافظی بی ام و Z4 از خط تولید با معرفی نسخه ویژه پایانی

چهارشنبه 5 آذر 1404 - 20:08
مطالعه 4 دقیقه
بی ام و Z4 فاینال ادیشن
ب‌ام‌و با معرفی نسخهٔ ویژهٔ فاینال ادیشن، خبر از پایان تولید Z4 داده است. این رودستر اسپرت اوایل سال ۲۰۲۶ از روی خط تولید کنار خواهد رفت.
تبلیغات

ب‌ام‌و رسماً تأیید کرد که تولید رودستر اسپرت و محبوب Z4 به پایان راه خود نزدیک می‌شود و برای این وداع، یک نسخهٔ ویژه و کلکسیونی با نام فاینال ادیشن را تدارک دیده است. این مدل که بر پایهٔ قدرتمندترین نسخهٔ Z4 یعنی M40i ساخته شده، آخرین فرصت برای علاقه‌مندان خواهد بود تا یکی از به‌یادماندنی‌ترین رودسترهای ب‌ام‌و را تصاحب کنند. این خداحافظی چندان غیرمنتظره نبود. ازآنجایی‌که ب‌ام‌و Z4 و تویوتا سوپرا محصول یک پروژهٔ مشترک هستند، اعلام توقف تولید سوپرا، زنگ خطر را برای همزاد آلمانی‌اش به صدا درآورده بود.

نسخهٔ فاینال ادیشن که در تعدادی بسیار محدود تولید خواهد شد، با رنگ مشکی مات منحصربه‌فردی عرضه می‌شود تا ظاهری مرموز و جذاب داشته باشد. پکیج شادولاین نیز به‌صورت استاندارد روی این خودرو قرار گرفته که جلوپنجره، قاب آینه‌ها و خروجی‌های اگزوز را به رنگ مشکی براق درمی‌آورد. سقف پارچه‌ای مشکی و کالیپرهای ترمز قرمزرنگ M اسپرت، تضاد ظاهری زیبایی را خلق کرده‌اند.

در داخل کابین، این تم سیاه و سرخ ادامه دارد. صندلی‌های ترکیبی از چرم ورناسکا و آلکانترا با دوخت‌های متضاد قرمز تزئین شده‌اند و این دوخت‌ها روی داشبورد، کنسول مرکزی و پنل درها نیز دیده می‌شوند. کمربندهای ایمنی با سه رنگ معروف M و کف‌پوش‌هایی با حاشیه‌دوزی همرنگ، جزئیات را تکمیل می‌کنند. تجهیزاتی مانند پکیج دستیار راننده، پکیج پریمیوم شامل نمایشگر هدآپ و سیستم صوتی قدرتمند هارمن کاردن نیز به‌صورت استاندارد در این نسخه وجود دارند.

بی ام و Z4 فاینال ادیشن
بی ام و Z4 فاینال ادیشن

از نظر فنی، قلب تپندهٔ این نسخه همان پیشرانهٔ شش سیلندر خطی آشنای Z4 M40i است که ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما نکتهٔ جذاب، امکان انتخاب بین گیربکس هشت سرعته اتوماتیک یا شش سرعته دستی است. خریدارانی که نسخهٔ دستی را انتخاب کنند، از تنظیمات شاسی ویژه‌ای بهره‌مند می‌شوند که شامل فنرهای منحصربه‌فرد، اتصالات تقویت‌شدهٔ میل موج‌گیر و بازنگری در نرم‌افزار فرمان و کنترل کشش است. مدل اتوماتیک هرچند این تغییرات شاسی را ندارد، اما در شتاب‌گیری سریع‌تر است و صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۳.۹ ثانیه طی می‌کند درحالی‌که این زمان برای مدل دستی ۴.۲ ثانیه است.

تولید این نسخهٔ پایانی از فوریه ۲۰۲۶ آغاز و با توقف کامل خط تولید Z4 در آوریل ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد. قیمت این مدل در بازار آمریکا ۷۸,۶۷۵ دلار اعلام شده که با توجه به تجهیزات و رنگ خاص آن، تفاوت چندانی با یک Z4 M40i فول آپشن ندارد. با پایان پروژهٔ مشترک Z4 و سوپرا، به نظر می‌رسد تویوتا به‌تنهایی در حال توسعهٔ نسل جدید سوپرا است و ب‌ام‌و نیز احتمال ساخت یک خودروی اسپرت جدید بر پایهٔ پلتفرم آینده‌نگرانهٔ نئو کلاس را رد نکرده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.