گزارش نرخ خرابی TÜV آلمان با قعرنشینی تسلا و درخشش فولکسواگن
طبق جدیدترین گزارش سازمان بازرسی فنی آلمان (TÜV)، تسلا مدل Y، عنوان بیکیفیتترین و پراشکالترین خودروی این کشور را به خود اختصاص داده است. این مدل با نرخ خرابی عجیب ۱۷.۳ درصد در گروه خودروهای دو تا سهساله، نهتنها در قعر جدول قرار گرفت، بلکه بدترین عملکرد ثبتشده در یک دهه اخیر را نیز به نام خود ثبت کرد. این گزارش که بر اساس دادههای حاصل از بازرسی فنی حدود ۹.۵ میلیون خودرو بین ژوئیه ۲۰۲۴ و ژوئن ۲۰۲۵ تهیه شده، تصویر نگرانکنندهای از کیفیت محصولات تسلا در بازار سختگیر آلمان ترسیم میکند. پیشازاین، تسلا مدل 3 برای دو سال متوالی این عنوان ناخوشایند را در اختیار داشت و امسال نیز با نرخ خرابی ۱۳.۱ درصد، جایگاه یکی مانده به آخر را از آن خود کرد. بهاینترتیب، دو رتبه آخر جدول پراشکالترین خودروها در اختیار تسلا قرار دارد.
اما چه چیزی باعث این عملکرد فاجعهبار شده است؟ کارشناسان TÜV بیشترین نقصها را در بخشهای حیاتی مانند مجموعه اکسل، سیستم تعلیق، ترمزها و سیستم روشنایی گزارش کردهاند. برای درک بهتر عمق این مشکل، کافی است بدانید که نرخ خرابی مدل Y بیش از پنج برابر نرخ خرابی خودروی برقی دیگری مانند مینی کوپر SE است. این گزارش همچنین نشان میدهد که بهطورکلی، از هر پنج خودرو در آلمان، یک خودرو به دلیل نقص مهم یا خطرناک در آزمون ایمنی و سلامت فنی سالانه مردود شده است.
نرخ ایرادات خودروهای برقی دو تا سهساله
رتبه | خودرو | نرخ خرابی |
|---|---|---|
۱ | تسلا مدل Y | ۱۷.۳ درصد |
۲ | تسلا مدل ۳ | ۱۳.۱ درصد |
۳ | داچیا اسپرینگ | ۱۳.۰ درصد |
۴ | اشکودا انیاک | ۹.۱ درصد |
۵ | فولکسواگن ID.4 | ۶.۱ درصد |
۶ | فولکسواگن ID.3 | ۵.۵ درصد |
۷ | فیات ۵۰۰e | ۴.۲ درصد |
۸ | آئودی Q4 e-Tron | ۴.۰ درصد |
۹ | مینی کوپر SE | ۳.۵ درصد |
در سوی دیگر این میدان، فولکسواگن با درخشش مدلهایی مانند گلف، تیراک و توآرگ در ردههای سنی مختلف، پیروز بزرگ این ارزیابی بود. در گروه خودروهای تقریباً نو (دو تا سهساله)، مدلهایی چون فیات 500e (در کلاس مینی)، مزدا ۲ (خودروهای کوچک)، بامو سری ۱ (کامپکت)، مرسدس بنز کلاس C (کلاس متوسط) و فولکسواگن تیراک (شاسیبلند) خوش درخشیدند.
بهترین خودروها در ردههای سنی مختلف
رده سنی | خودرو |
|---|---|
۴ تا ۵ سال | فولکسواگن تیراک |
۶ تا ۷ سال | فولکسواگن تیراک |
۸ تا ۹ سال | مزدا CX-3 |
۱۰ تا ۱۱ سال | مرسدس B کلاس |
۱۲ تا ۱۳ سال | فولکسواگن توآرگ |
امسال همچنین برای اولین بار، جایزهای برای کیفیت بلندمدت به برندهایی اهدا شد که خودروهای بالای ۱۰ سال آنها کمترین نقص فنی را داشتند. مرسدس بنز با نرخ خرابی میانگین ۱۸.۵ درصد مدال طلا را کسب کرد و پسازآن، آئودی با ۱۹.۲ درصد و تویوتا با ۲۲ درصد در ردههای دوم و سوم قرار گرفتند. نکتهٔ جالب اینجاست که نرخ خرابی یک مرسدس بنز با بیش از ۱۰ سال کارکرد، تقریباً با نرخ خرابی یک تسلا مدل Y دوساله برابری میکند! البته تسلا تنها بازندهٔ این گزارش نبود. مدلهایی مانند بامو سری ۵ و سری ۶، داچیا داستر و رنو کلیو نیز در گروههای سنی مختلف خود عملکرد ضعیفی از خود بهجای گذاشتند.