پورشه از هیوندای درس می‌گیرد! الهام از آیونیک 5 N برای ۷۱۸ برقی

جمعه 7 آذر 1404 - 10:00
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای آیونیک 5 N
مدیران ارشد پورشه رسماً هیوندای آیونیک 5 N را تحسین کرده‌اند و از آن برای توسعه باکستر و کیمن برقی الهام خواهند گرفت.
تبلیغات

کمتر پیش می‌آید که برندی با قدمت و اعتبار پورشه زبان به تحسین یک محصول از شرکتی مانند هیوندای بگشاید اما هیوندای آیونیک 5 N آن‌قدر خوب عمل کرده که مهندسان اشتوتگارت را وادار به تحسین و حتی الهام ‌گرفتن کرده است. پورشه تأیید کرده که برای توسعهٔ نسل بعدی و تمام برقی مدل‌های ۷۱۸ باکستر و کیمن، از ویژگی‌های خلاقانهٔ این کره‌ای آتشین، یعنی شبیه‌سازی تعویض دنده و صدای موتور، استفاده خواهد کرد. این اعتراف شگفت‌انگیز از زبان فرانک موزر، نایب‌رئیس خطوط تولید مدل‌های ۹۱۱ و ۷۱۸ پورشه، در مصاحبه‌ای با مجله استرالیایی درایو بیان شد.

موزر رانندگی با آیونیک 5 N را تجربه‌ای لذت‌بخش توصیف کرد و افزود که مهندسان هیوندای آن را واقعاً، واقعاً خوب ساخته‌اند. او به‌طور ویژه از سیستم‌های شبیه‌سازی صدای موتور و تعویض دندهٔ مجازی لذت برده و تأکید کرده که همین مسیر را برای مدل‌های برقی ۷۱۸ دنبال خواهند کرد، البته با این شرط که راننده بتواند این سیستم‌ها را به‌دلخواه فعال یا غیرفعال کند. جذابیت آیونیک 5 N به حدی بوده که حتی سرسخت‌ترین مدیران پورشه را نیز تسلیم کرده است. موزر تعریف می‌کند که برای متقاعد کردن آندریاس پرونیگر، مدیر پروژهٔ خودروهای GT پورشه که به عشق خودروهای بنزینی شهرت دارد، به زحمت افتاده است. پرونیگر در ابتدا با گفتن «مرا تنها بگذارید، من کاری با این وسایل برقی ندارم» مخالفت کرده بود، اما پس از نشستن روی صندلی شاگرد آیونیک 5N و تجربهٔ حالت N Grin Boost، تنها یک کلمه بر زبان آورد: «وای!»

حالت N Grin Boost با فشردن یک دکمهٔ قرمز روی فرمان فعال می‌شود و برای ۱۰ ثانیه، حداکثر قدرت موتورهای دوگانهٔ آیونیک 5 N را به ۶۵۰ اسب بخار و گشتاور را به ۷۷۰ نیوتن متر می‌رساند. این قدرت عظیم، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حدود ۳.۲ ثانیه ممکن می‌سازد. البته استفاده از این قابلیت نیازمند حداقل ۳۰ درصد شارژ باتری و یک دورهٔ استراحت ۱۰ ثانیه‌ای پس از هر بار استفاده است. با وجود این الهام گیری، علاقه‌مندان به پورشه‌های برقی باید صبور باشند. عرضهٔ نسل جدید و برقی ۷۱۸ باکستر و کیمن تا پیش از اوایل سال ۲۰۲۷ اتفاق نخواهد افتاد. همچنین، پورشه برنامه‌های خود را تغییر داده و برخلاف اعلام اولیه، تصمیم گرفته تا نسخه‌های رده‌بالای این مدل‌ها را همچنان با موتورهای احتراق داخلی عرضه کند. موزر تأیید کرد که نسخهٔ برقی باکستر و کیمن کمی سنگین‌تر از نسل فعلی خواهد بود. هرچند او عدد دقیقی اعلام نکرد اما قول داد که این مدل در مقایسه با سایر خودروهای برقی، ماشین واقعاً سبکی باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.