معرفی سیتروئن بازالت ویژن، کراساوور کوپه اقتصادی با طراحی اسپرت
سیتروئن در نمایشگاه خودروی سائو پائولو از یک نسخهٔ کانسپت اسپرت از کراساوور فستبک اقتصادی خود یعنی بازالت رونمایی کرد. این مدل که بازالت ویژن نام دارد، با انبوهی از تغییرات ظاهری تهاجمی، چهرهای کاملاً متفاوت به خود گرفته اما نکتهٔ جالب اینجا است که زیر این پوستهٔ پرزرقوبرق، هیچ تغییری در بخش فنی رخ نداده است. این کانسپت جدید بر پایهٔ مدل تولیدی بازالت ساخته شده که در بازارهای آمریکای جنوبی و هند به فروش میرسد.
طراحان سیتروئن با کاهش ارتفاع سیستم تعلیق و استفاده از رینگهای ۱۸ اینچی جدید که کالیپرهای ترمز قرمزرنگ را در دل خود جای دادهاند، قدم اول را برای خلق یک چهرهٔ اسپرت برداشتهاند اما اوج ماجرا در بخش عقب خودرو دیده میشود جایی که یک دیفیوزر غولپیکر مشکی براق با چراغ ترمز به سبک خودروهای فرمول یک و دو خروجی اگزوز کرومی، تمام توجه را به خود جلب میکند. اضافه شدن یک اسپویلر روی لبهٔ صندوق و یک اسپویلر سقفی، این مجموعه را تکمیل کرده است.
با وجود این ظاهر فریبنده، زیر کاپوت بازالت ویژن همان پیشرانهٔ آشنای مدل استاندارد قرار دارد. این یک موتور توربوشارژ ۱ لیتری سه سیلندر که در حالت استفاده از اتانول، قادر به تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو از طریق یک گیربکس CVT با هفت دندهٔ شبیهسازیشده به چرخهای جلو منتقل میشود. هرچند این اعداد و ارقام هیجانانگیز نیستند، اما این قویترین پیشرانهای است که سیتروئن در سبد محصولات خود در برزیل ارائه میدهد.
به نظر میرسد بازالت ویژن بیشتر یک آزمون طراحی برای سنجش واکنش بازار باشد تا پیشنمایشی از یک تیپ جدید. بااینحال، بعید نیست که در آینده شاهد ارائهٔ یک پکیج ظاهری الهامگرفته از این کانسپت برای مدل تولیدی باشیم، مشابه کاری که سیتروئن با C3 اسپرت ادیشن در هند انجام داد. سیتروئن بازالت یک محصول انحصاری برای بازارهای درحالتوسعه است اما فیات در حال کار روی یک فستبک با پلتفرم مشترک است که قرار است بهعنوان عضوی از خانوادهٔ جدید پاندا در اروپا نیز عرضه شود.