لوتوس الترا پلاگینهیبرید با ۹۵۰ اسب بخار، رقیب جدید لامبورگینی اوروس
لوتوس که تا دیروز از آیندهای تمامالکتریکی سخن میگفت، با یک چرخش استراتژیک، از نسخهٔ پلاگینهیبریدی شاسیبلند الترا رونمایی خواهد کرد. این مدل که قرار است ماه آینده (ژانویه ۲۰۲۶) در چین معرفی شود، با قدرت ترکیبی ۹۵۰ اسب بخار، حتی از قویترین نسخهٔ تمامبرقی خود نیز نیرومندتر است و نشاندهندهٔ تغییری بنیادین در مسیر این شرکت برای آینده است. این تصمیم در پی افت قابلتوجه فروش جهانی لوتوس گرفته شده است. فروش این شرکت در ۹ ماههٔ نخست سال ۲۰۲۵ با کاهشی ۴۰ درصدی به تنها ۴٬۶۱۲ دستگاه رسید. فنگ چینگفنگ، مدیرعامل لوتوس، در یک کنفرانس خبری ضمن تأیید این تغییر مسیر، اعلام کرد که کند شدن رشد بازار جهانی خودروهای برقی، لوتوس را به سمت توسعهٔ مدلهای پلاگینهیبریدی سوق داده است.
این شاسیبلند جدید که بخشی از استراتژی هایپر هیبرید لوتوس است، بر پایهٔ یک پلتفرم ۹۰۰ ولتی پیشرفته ساخته شده است. انتظار میرود این سیستم از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ ساخت شرکت هورس پاورترین (سرمایهگذاری مشترک جیلی، رنو و آرامکو) در کنار سه موتور الکتریکی قدرتمند استفاده کند. نتیجهٔ این ترکیب، نهتنها قدرت فوقالعاده، بلکه شعاع حرکتی ترکیبی بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ و باک پر است. همچنین، به لطف یک باتری حجیم، این خودرو قادر است بیش از ۳۲۰ کیلومتر را بهصورت تمامالکتریکی طی کند. لوتوس وعده داده است که شخصیت اسپرت این برند فدای هیبریدی شدن نخواهد شد. این شرکت از تنظیمات شاسی در سطح خودروهای مسابقهای، سیستم تعلیق بادی و آنتیرول بار فعال ۴۸ ولتی برای مقابله با حرکات گهوارهای بدنه در این مدل سنگینوزن خبر داده است.
پس از رونمایی در چین، فروش لوتوس الترا پلاگینهیبرید در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۶ در این کشور آغاز میشود. سپس، نوبت به بازار اروپا در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۶ خواهد رسید. این اما تنها آغاز راه لوتوس در دنیای هیبریدها خواهد بود زیرا این شرکت تأیید کرده است که حداقل دو مدل پلاگینهیبریدی دیگر نیز در راه است، ازجمله یک شاسیبلند کوچکتر با کد ویژن X که برای رقابت با پورشه ماکان و بامو X3 در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد. این حرکت نشان میدهد که لوتوس، حداقل برای آیندهٔ قابل پیشبینی، روی فناوری هیبریدی بهعنوان پل ارتباطی میان سنت و آیندهنگری حساب ویژهای باز کرده است.