مازاد تولید باطری نسبت به تقاضا و نابودی سرمایهگذاریهای میلیارد دلاری
صنعت جهانی خودرو که در سالهای اخیر میلیاردها دلار برای ساخت کارخانههای باتری خودروهای برقی سرمایهگذاری کرده بود، اکنون با یک بحران جدی روبرو شده است. ظرفیت تولید باتری بهمراتب سریعتر از تقاضای واقعی برای خودروهای برقی رشد کرده و این حباب ممکن است بهزودی بترکد. یک تحلیل جدید از موسسه AlixPartners پیشبینی میکند که تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت تولید جهانی باتری خودروهای برقی حدود سه برابر بیشتر از تقاضای بازار خواهد بود. این عدم توازن، بسیاری از پروژههای بزرگ را در معرض خطر قرار داده و زنگ خطر را برای غولهای خودروسازی به صدا درآورده است.
نشانههای این بحران از هماکنون نمایان شده است. فورد که یکی از سرمایهگذاران بزرگ در این حوزه بود، اعلام کرده که ظرفیت تولید باتری برنامهریزیشده خود را ۳۵ درصد کاهش میدهد. این شرکت همچنین به دلیل کاهش تقاضا، تولید پیکاپ F150 لایتنینگ را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است. شرایط برای جنرال موتورز نیز چندان متفاوت نیست. این شرکت تأیید کرده که به دلیل کاهش سرعت پذیرش خودروهای برقی در کوتاهمدت، مجبور به اخراج ۱,۵۵۰ کارگر در کارخانههای باتری مشترک خود با شرکت الجی در اوهایو و تنسی شده است. پاناسونیک، یکی از تأمینکنندگان اصلی باتری برای تسلا نیز با چالشهای مشابهی دستوپنجه نرم میکند. این شرکت کارخانه جدیدی در کانزاس افتتاح کرده اما به دلیل افت تقاضا برای محصولات تسلا، هنوز تاریخ دقیقی برای رسیدن به تولید در ظرفیت کامل اعلام نکرده است. در مواردی حتی شاهد لغو کامل پروژهها بودهایم مانند شرکت T1 Energy که برنامه ساخت کارخانه باتری در جورجیا را بهکلی کنار گذاشت.
کاهش سرعت رشد فروش خودروهای برقی در کنار تغییرات احتمالی در سیاستهای حمایتی دولتها مانند حذف اعتبار مالیاتی ۷,۵۰۰ دلاری در آمریکا، باعث شده خودروسازان بار دیگر به تولید خودروهای با موتور درونسوز روی بیاورند. این وضعیت، آینده سرمایهگذاریهای هنگفتی که برای گذار به عصر خودروهای برقی انجام شده بود را در هالهای از ابهام فروبرده است.