تویوتا و نیسان برای رقابت در چین دست به دامن فناوری چینیها شدند!
غولهای خودروسازی ژاپن مانند تویوتا و نیسان برای بازپسگیری سلطه خود بر بزرگترین بازار خودروی جهان، به استفاده از فناوریهای پیشرفتهٔ چینی روی آوردهاند. این اتحاد استراتژیک که در نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۲۵ به اوج خود رسید، نشاندهندهٔ تغییری بنیادین در معادلات قدرت صنعت خودرو و پذیرش برتری چین در حوزهٔ نرمافزار و خودروهای هوشمند است. این تغییر مسیر در حالی رخ میدهد که مدل قدیمی سرمایهگذاری مشترک که در آن برندهای جهانی فناوری را دیکته میکردند و شرکای چینی مسئول تولید بودند، عملاً فروپاشیده است. با ظهور خیرهکنندهٔ سازندگان خودروی برقی داخلی و اهمیت یافتن نرمافزار در تصمیمگیری مشتریان، خودروسازان خارجی بهسرعت در حال از دست دادن جایگاه خود بودهاند.
پرچمدار این تحول، شاسیبلند برقی جدید تویوتا یعنی مدل bZ7 است که با همکاری گک توسعه یافته است. این خودرو به مجموعهٔ کامل فناوری هوآوی، از رابط کاربری کابین هارمونی OS گرفته تا نرمافزار رانندگی DriveONE مجهز شده است. این نخستین محصول تویوتا است که یک اکوسیستم دیجیتال کامل چینی را در خود جای میدهد و مهندسی ژاپنی را با نوآوری چینی در هم میآمیزد. تویوتا با این کار، بهجای صرف زمان و هزینهٔ هنگفت برای ساخت پلتفرم دیجیتال خود، از بهترین فناوری موجود در چین برای بازگشت سریع به رقابت استفاده میکند.
نیسان حتی یک قدم فراتر رفته و این استراتژی را به خودروهای بنزینی خود نیز گسترش داده است. نسخه جدید تیانا به اولین سدان بنزینی جهان تبدیل شده که به فناوری کابین مبتنی بر هارمونی OS مجهز است. پیام این اقدام روشن است: تجربهٔ دیجیتال به سبک چینی، دیگر یک آپشن نیست، بلکه یک استاندارد مورد انتظار برای تمام خودروها، صرفنظر از نوع پیشرانه، است. این حرکت نشان میدهد که برندهای ژاپنی بهجای رقابت بیفایده، راه همکاری هوشمندانه را برگزیدهاند.
نکته جالب اینجاست که این موج ادغام، درست در زمانی رخ میدهد که چشمانداز اقتصادی شرکتهای چینی با چالشهایی روبرو است. بر اساس گزارش نیکی آسیا، نزدیک به یکچهارم شرکتهای ثبتشده در بورس چین در بازهٔ زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵ زیان گزارش کردهاند که بالاترین نرخ از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ است. این وضعیت به ژاپنیها فرصت میدهد تا بدون درگیر شدن در آسیبپذیریهای مالی بازار چین، از نوآوریهای فناورانهٔ آن بهرهمند شوند. این یعنی قویترین برندهای ژاپنی بهجای عقبنشینی، در حال تطبیق خود هستند و این فرمول ترکیبی از مهندسی ژاپنی و نرمافزار چینی میتواند تعریف رقابتپذیری را در بازار خودروی چین تغییر دهد.