معرفی پرودوآ QV-E، اولین خودروی برقی ملی مالزی

سه‌شنبه 11 آذر 1404 - 16:00
مطالعه 3 دقیقه
پرودوآ QV-E
شرکت مالزیایی پرودوآ اولین خودروی برقی ملی این کشور را با قیمت ۱۹ هزار دلار معرفی کرده است که باطری آن به‌صورت اجاره‌ای خواهد بود!
تبلیغات

شرکت خودروسازی مالزیایی پرودوآ با رونمایی از QV-E، اولین گام جدی خود را به‌سوی دنیای برقی‌سازی برداشت. این کراس‌اوور کوچک که نخستین خودروی برقی توسعه‌یافته در خاک مالزی محسوب می‌شود، با شیوه‌ای نوآورانه و بحث‌برانگیز عرضه شده است. این خودرو با قیمت پایه ۱۹,۴۰۰ دلار عرضه می‌شود اما خریداران باید باتری آن را جداگانه و به‌صورت ماهانه اجاره کنند. QV-E حاصل یک سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون رینگیتی (حدود ۱۹۴ میلیون دلار) است. برخلاف رقیب اصلی پرودوآ یعنی پروتون که محصولات جیلی را با برند خود تولید و عرضه می‌کند، این شرکت مسیر توسعهٔ مستقل را در پیش گرفته است.

فرایند توسعه این خودرو از می ۲۰۲۳ با یک ماکت آغاز شد و پس از نمایش چند مدل مفهومی، سرانجام دو سال بعد به پروتوتایپ تولیدی رسید؛ اما ویژگی مهم این خودرو شیوهٔ فروش است. خریداران QV-E باید علاوه بر قیمت خودرو، ماهانه مبلغ ۲۷۵ رینگیت (حدود ۶۷ دلار) برای اجاره باتری بپردازند. این قرارداد به مدت ۹ سال اعتبار دارد. زینال عابدین احمد، مدیرعامل پرودوآ معتقد است این روش به کاهش نگرانی‌های مالکیتی رایج در مورد خودروهای برقی کمک می‌کند و با فراهم کردن ضمانت مادام‌العمر برای باتری، به مشتریان آرامش خاطر می‌بخشد.

شاسی‌بلند کوپه از یک موتور برقی با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر استفاده می‌کند که نیروی خود را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۷.۵ ثانیه اعلام شده است. انرژی این موتور توسط یک باتری لیتیوم آهن فسفات با ظرفیت ۵۲.۵ کیلووات ساعت ساخت شرکت چینی CATL تأمین می‌شود که بر اساس چرخه خوش‌بینانه NEDC، بردی معادل ۴۴۵ کیلومتر را ارائه می‌دهد.

از نظر طراحی، QV-E با طول ۴.۱۷ متر، ظاهری اسپرت و یادآور نسل قبلی تویوتا C-HR و نیسان جوک دارد. چراغ‌های LED دوقسمتی در جلو، دستگیره‌های درِ مخفی و نوار نوری سرتاسری در عقب، از ویژگی‌های برجسته آن هستند. در کابین اما با فضایی ساده و کاربردی روبرو هستیم که دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و صفحه آمپر، آن را مدرن جلوه می‌دهند.

پرودوآ قصد دارد تولید این خودرو را با ظرفیت اولیه ۵۰۰ دستگاه در ماه آغاز کند و تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۶ این رقم را به ۳ هزار دستگاه برساند. هدف این شرکت رسیدن به ۵۰ درصد داخلی‌سازی قطعات تا اوایل سال ۲۰۲۶ و افزایش آن به ۷۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است. این اقدام در راستای هدف دولت مالزی برای اختصاص ۱۵ درصد از فروش خودروهای جدید به مدل‌های برقی تا پایان این دهه انجام می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.