اسپارتان، خودروی پیست استرالیایی با موتور هوندا و شتاب ۲.۴ ثانیه

چهارشنبه 12 آذر 1404 - 09:00
مطالعه 3 دقیقه
خودروی پیست اسپارتان
یک شرکت استرالیایی خودروی پیست ۴۰۰ اسبی ساخته که از مزدا میاتا سبک‌تر است و در ۲.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
تبلیغات

در دنیای خودروهای سبک‌وزن مخصوص پیست، آریل اتم یکی از برجسته‌ترین مدل‌ها است اما در گوشه‌ای دیگر از جهان، یک جنگجوی گمنام استرالیایی بنام اسپارتان با فرمولی مشابه اما رویکردی متفاوت، بی‌سروصدا برای خود نامی دست‌وپا کرده است. شرکت اسپارتان موتور سال‌ها است که این ماشین را در تعداد محدود تولید می‌کند. اسپارتان شاید به‌اندازهٔ اتم شناخته‌شده نباشد اما به لطف شاسی مستحکم و وزن فوق‌العاده سبک، در پیست به همان اندازه سریع است. این خودرو با وزن تنها حدود ۷۹۹ کیلوگرم، تمرکز خود را بر ارائهٔ تجربهٔ رانندگی خالص و آنالوگ گذاشته است.

نیروبخش این جنگجوی استرالیایی یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر هوندا است که با قطعات داخلی فورج‌کاری شده و یک سوپرشارژر روترکس همراه شده است. نتیجه، تولید ۴۰۰ اسب بخار قدرت است که برای به حرکت درآوردن این جثهٔ سبک، بیش‌ازحد کافی به نظر می‌رسد. عملکرد اسپارتان نفس‌گیر است. این خودرو برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۴ ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند به بیشینه سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. شاسی فضایی لوله‌ای خودرو با بدنه‌ای از فیبر کربن پوشانده شده که وزن آن به‌تنهایی کمتر از ۲۰ کیلوگرم است.

آیرودینامیک یکی از نقاط قوت اصلی اسپارتان است. به لطف اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب و بال بزرگ چندحالته، این خودرو در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۳۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که پایداری فوق‌العاده‌ای را در پیچ‌ها به ارمغان می‌آورد. سیستم تعلیق پیشرفتهٔ آن از کمک‌فنرهای فعال ترکتیو استفاده می‌کند که به‌صورت خودکار بر اساس شتاب G تنظیم می‌شوند. ترمزهای قدرتمند AP ریسینگ و لاستیک‌های چسبندهٔ یوکوهاما، این مجموعهٔ فنی را تکمیل می‌کنند.

خودروی پیست اسپارتان
خودروی پیست اسپارتان

کابین اسپارتان کاملاً مینیمالیستی و متمرکز بر رانندگی است. صندلی‌های فیبر کربنی، کمربندهای ایمنی شش نقطه‌ای و یک نمایشگر دیجیتال ساده، همه‌چیز را برای یک تجربهٔ خالص آماده می‌کنند. در این خودرو خبری از در نیست و یک ویژگی منحصربه‌فرد به راننده اجازه می‌دهد تا با جابجایی جعبه پدال و ستون فرمان، موقعیت رانندگی را بین چپ و راست تغییر دهد. تولید این ماشین به تنها ۳۰۰ دستگاه محدود شده است و تجربه‌ای را ارائه می‌دهد که کمتر خودرویی در جهان توانایی رقابت با آن را دارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.