معرفی بایک BJ81، رقیب چینی مرسدس G کلاس با ظاهر نظامی
بایک با معرفی یک شاسیبلند جانسخت و نظامی مانند به نام BJ81، رسماً برای مرسدس بنز G کلاس خطونشان کشیده است. این خودروی جدید که با الهامگیری آشکار از طراحی جعبهای و نمادین رقیب آلمانیاش ساخته شده، قرار است با تمرکز بر قابلیتهای آفرود خشن و رویکردی متفاوت در توسعه، جایگاه ویژهای در بازار پیدا کند. این شاسیبلند جدید که بهعنوان یک وسیله نقلیه تاکتیکی همهجارو برای واحدهای نظامی و علاقهمندان جدی به آفرود طراحی شده، از همان ابتدا هویت نظامی و سرسخت خود را به رخ میکشد.
شباهت BJ81 به مرسدس G کلاس آنقدر زیاد است که بایک حتی تلاشی برای پنهان کردن آن نکرده و قرار است این محصول در تابستان آینده بهصورت کامل رونمایی شود. شاید جذابترین بخش داستان BJ81، رویکرد ساخت آن باشد. بایک این خودرو را تحت یک چارچوب نوآورانه به نام BIP (ساخت در معرض دید عموم) توسعه میدهد. در این فرآیند، شرکت با جمعآوری بازخورد مستقیم از کاربران و علاقهمندان واقعی آفرود در حین پیشرفت پروژه، محصول نهایی را شکل میدهد؛ بهعبارتدیگر، BJ81 توسط کسانی تکامل مییابد که آخر هفتههای خود را بهجای عبور از سرعتگیرهای شهری، صرف بالا رفتن از صخرهها میکنند.
بایک این شاسیبلند را به تجهیزات کاملاً نظامی مجهز کرده است. سپرهای فلزی، وینچ برقی، پروژکتورهای قدرتمند روی سقف و حتی یک سکوی پرتاب پهپاد، تنها بخشی از این امکانات هستند. BJ81 اما فقط در ظاهر سرسخت به نظر نمیرسد و در عمل هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این خودرو قادر است از رودخانههایی با عمق بیش از ۱۳۰ سانتیمتر عبور کند که این ویژگی، تواناییهای آبی-خاکی جدی به آن میبخشد. نیروی موردنیاز این غول بیراههنورد از پیشرانههای امتحانپسداده مدل BJ80 تأمین میشود.
گزینهٔ اول یک موتور ۲.۳ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با قدرت ۲۳۱ اسب بخار است که به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصل خواهد بود. انتخاب دوم، یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر با توان ۲۸۰ اسب بخار و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک است. سیستم چهارچرخ محرک نیز بهصورت استاندارد روی هر دو مدل عرضه میشود تا تأکید کند با یک آفرودر واقعی روبرو هستیم.
از نظر بصری، تشخیص BJ81 از G کلاس در نگاه اول دشوار است. تناسبات عمودی، گلگیرهای تخت، بدنهٔ مکعبی و نمای جلوی صاف، همگی پژواکی از اصالت نظامی مرسدس بنز G کلاس هستند. مشخص است که طراحان بایک بهدقت زبان طراحی این خودرو را مطالعه کرده و با اشتیاق آن را به کار گرفتهاند؛ اما تفاوت اصلی در فلسفه ساخت نهفته است. درحالیکه G کلاس مدرن به یک شاسیبلند لوکس چند صد هزار دلاری تبدیل شده، به نظر میرسد BJ81 هیچ علاقهای به نازپرورده کردن سرنشینانش ندارد. این خودرو با پیچهای نمایان و تجهیزاتی که اولویتشان کارایی است، عمداً زمخت و سرسخت طراحی شده و بیشتر به G کلاس نسلهای گذشته شباهت دارد.